2017 оны хоёрдугаар сарын 30. (Киодо Цусин). Эсэргvvц­лийн жагсаал болов
Єчигдєр Токио дахь Мон­гол Улсын Элчин сайдын яам­ны гаднах давчуухан гу­дам­жинд уурлаж хилигнэсэн япончууд жагсаал хийлээ. Тэд “Дархан аварга Ямота Накамураг барилдуулахыг шаардаж байна”, “Накаму­рагvй цагаан сарын бєх нь бєх биш”, “Арлын орны гарамгvй хєвгvvдийг гадуурхахаа зог­соо­хыг Монголын vндэсний бєхийн холбооны дарга Рэг­жийбуугийн Нямдоржоос шаар­­даж байна” гэхчилэнгийн утга бvхий лоозонгуудыг мон-ариэл (кириллик) болон ханз vсгээр бичин барьжээ. Жаг­сагчдын дунд Японы парла­ментын гишvvн ”Тод манлай уяач” Ямамато Мишима ха­раг­­дана. Япон vндэсний хор­гой кимоно дээр жанжин малгай асаасан энэ эрхэм Японы “Монголын vндэсний бєхийн холбоо”-ны тэргvvний албатай билээ. Тэрээр “Япон­чууд Накамурагаа цагаан сараар боорцог, поончиг цац­лан дэвэхийг харахыг мєрєє­дєж байна. Бид ард тvм­нийхээ энэ хvсэлтийг Монго­лын парламентад уламжлаад байна” гэж ярив.

Ямомато сан цааш хэлэхдээ, цуглаанд оролцогчид “Монголын тал нааштай хариу єгєхгvй бол тэмцлийн хурц хэлбэрт шил­жинэ. Нэрт vймээнч Ба сан-ыг урьж авчирна” хэмээн мэдэгдэж байна. Хэрэг явдал Монгол Улсын далай даяарч­ лалын аварга (?), транскон­тиненталь (?) дуурьсагдах, массыг баясуулагч их аварга Ямота Накамурад Монголын vндэсний бєхийн холбоо арга хэмжээ авснаас vvдэлтэй. Сvvлийн таван жил дараалан улсын наадамд завсаргvй тав тvрvvлсэн Ямотагийн боль­чим­гvй зарим vйлдэл монгол ёс заншил, vндэсний бєхийн ёс журамд харшилж байна хэмээн Монгол vндэсний бєхийн холбоо vзжээ. Ингээд Монголын бєхийн голлох байгууллага болох vндэсний бєхийн холбоо саяхан “Нака­мураг цагаан сараар барил­дуулахгvй хэмээн” гэж мэ-дэгдсэн юм.
Салтаа уужим, ташаа єндєртэй цэвэр цусны япон хархvv Ямота Накамура мон­голчуудын бахархлыг эзэм­дэж байсан цаг саяхан. Зур­гаан жилийн ємнєєс Монго­лын vндэсний бєхийн торгон но­гоон дэвжээн дээр аманд гарч байсан энэ хvv алдар цуугийн оргил єєд цаг мину­таар бус, секунд, доль-оор хурдлан єгсєж билээ. Монго­лын тєр, засаг ч гадаадын хєрєнгє оруулалтыг дэмжих хvрээнд тvvнд зохих хvндэт­гэл vзvvл­сэн гэдэг. Хамгийн гол нь монгол бєхийн зvлэг ногоон дэвжээг нэгэнт эзлээд байсан япон бєхчvvдийн тэр­гvvн Монгол Улсын дархан (state blacksmith & champion) аварга Ичихарагийн найраа голлох vvрэг гvйцэтгэсэн гэгддэг. Монголчууд бяр дагаж цол нэмэхгvй, харин цол дагаж бяр нэмнэ гэж ярьдаг, нэмvvлдэг ч билээ. Монгол заншлаар цолондоо эхлээд хvрсэн Накамура vнэхээр бяр нь нэмэгдэх мэт болоод удаа дараа тvрvvлж эхэлсэн билээ. Монголчууд барилдсаныг нь бус тvрvvлс­­нийг нь хайрлан хvндэлдэг зангаараа Накамураг бvчин авлаа. Энэхvv оргил цагтаа Накамура “Монголд єнєєдєр Буддаг шvтдэгээс олон хvн намайг шvтэж байна” хэмээ­сэн алдарт афоризмаа хэл­сэн удаатай. Тvvнийг монгол бvсгvйтэй гэрлэсэн явдал ч дуулианы гадна vлдсэнгvй. Нэгэн солиотой генетикч “хайран сайхан самуурайн цусыг тал нутгийн хоньчны цустай ээдvvллээ” хэмээн хашгичсан боловч олон нийт доог тохуу хийгээд єнгєрєє­жээ. Тэрээр уул нь самурай ч байгаагvй, жирийн тариачин айлын хvvхэд билээ. Харин энэ бvхнийг нэгэн овжин бар­мен ашиглаж чадсан билээ. Тэрээр Токиогийн Гинза хо­роо­лолд “Гоо хєєрхєн япон охидыг байсаар байтал гол гаргаж монгол хvvхэнтэй хуримласанд дургvйцсэн” гэх 10000 орчим бvсгvйг цуг­луулж Накамурад гомдсон “Тvмэн охины мэгшилт” зо­хион байгуулаад Гиннесийн номд оруулсан байдаг. Vvгээ­рээ чамгvй мєнгє олсон гэдэг.

Тvрvvлсэн бєхєє ухаан алдан хайрладаг монголчууд Накамурагийн хєлсийг хусан долоож, шээсийг нь хулгай­лан ууж байлаа. Бєх хvний хєлсийг хусаж долоовол сайн бєгєєд гарах хvvхдэд эерэг нєлєєлнє гэж монголчууд итгэсээр яваа аж. Накамура­гийн ид манддаг vед алмаазан гахай жил тохиосон сон. Га­хай жил тєрсєн хvvхэд тарган цатгалан амьдардаг гэж итгэ­сэн монголчууд тэр жил ол­ноороо жирэмсэлжээ. Жи­рэм­­сэн байхдаа бєхийн хєлс амсвал бяртай алмаазан гахай... гэнэ ээ хvvхэд гардаг гэж нот итгэсэн олон хvvхэн Накамурагийн хєлсєнд оочер­­­ложээ. Чухам энэ жил тєрсєн олон мянган хvн Япо­ны Хоккайдогийн “Эгзээм сувилал”-ын байнгын vйлч­лvv­лэгч болсон аж. Накамура сан тєрєлхийн айхавтар эг­зээм­тэй, тэрийгээ Хоккай­догийн рашаанаар аргацааж явдаг байсан тухай болон Монголоор нэг тарсан “япон цистит” зэргийг энд ярих нь илvvц биз ээ.

Монгол бєхєд япончууд манлайлах болсон цагаас хойш “бєхийн фен”-vvд арлын орноор дvvрсэн юм. Монгол бєхийн япон фенvvд “Монго­лын алдартай хvмvvс заавал тєрийн цолтой байдаг” гэдгийг иш vндэс болгон Накамурад улсын ямар нэг цол олгохыг тєрєєсєє завсаргvй шаардаж билээ. Эзэн хаан зарлиг гар­гаж тариачны хvv Накамурад “самурай” цол олгов. Монгол бєхийн засуул, морины уяач нараар дvvрсэн парламент vvнийг нь голсон билээ. Хаан зарлигаа шинэчилж “Япон улсын гавьяат самурай” цол бий болгоод анхныхыг нь тvvнд хайрласан удаатай.

Япончуудын зарим нь талын нvvдэлчид эхлээд Накамурагийн хєлсийг до­лоож, шээсийг ууж байгаад улмаар амтанд ороод идчих вий хэмээн айх болов. Хэтэр­хий санаа зовомтгой зарим нь хvний махыг жигшvvртэй муухай амттай болго­дог лосьон зохион бvтээснээ тvvнд явуулсан удаатай. Дээр нь японы нэрд гарсан хvний мах судлаач, єндєр настан Сагава сан “Хєлсний амтаар дамжин хvний махны амтанд ордгийг биеэр амссан” хэ­мээн Токиогийн зурагтаар ярьсан нь ёстой дайран дээр давс нэмсэн нь мэдээж.

Хамгийн гол нь Накамура сан амжилт гаргахын хажуу­гаар зан ааш нь монголжин эвдэрч эхэлсэн нь хоёр орны тvмнийг зовоож эхэлсэн юм. Уржнангийн цагаан сарын барилдаанаар нутаг нэгт бєх, улсын арслан (State owned lion) Номурад євдєг шороо­доод, тахимаа єгєхийн оронд бєлдєгдєн ухаан алдуулсан юм. Энэ мэхийг Монголд хо­риг­лоод найман жил болж байгаа юм.

Ингээд зогссонгvй зуны наадмаар шал согтуу туг тойрсноо дэргэд нь зогсоод морь харчихжээ. Тэр vvний­гээ монгол хvн овоон дээр буугаад морь хардаг, тэрэн­тэй андуурлаа хэмээн зvтгэ­сээр байгаад хэрvvлийг арай­хийн намжаасан юм. Харин євєл Японд амралтаараа ирээд байхдаа “Гейша Эм­мануэль” гэдэг цадиггvй зав­хуул кино­ны гол дvрд тоглосон нь монголчуудын тэвчээрийг бvр баржээ. Ингээд Монго­лын vндэсний бєхийн холбоо­ны дарга Р.Нямдорж арга буюу “Накамураг цагаан са­рын барилдаанаар єнжvvлэх” шийдвэр гаргасан байна. Vvнээс vvдэн Япон даяар эсэргvvцлийн давалгаа дэгд­лээ. Тэдний дунд “Монгол бєхийн холбоог япон хvн тэргvvлэх цаг болсон” гэсэн чиг шугам баримтлагчид ч бас байгаа юм.

* * *

2017 оны хоёрдугаар сарын 30. (Жи Жи Цусин агентлагийн тайлбар). Монгол бєх яагаад японжив

Монголчууд саяхныг бол­тол гадны хvнийг vндэсний бєхдєє хавьтуулдаггvй бай­лаа. ХХ зууны дундуур Зєв­лєлтийн мэргэжилтэн, дасгал­жуулагч нэг удаа барилдаад улсын начин (Someone state owned bird) цолонд хvрдгийн даваан дээр хуйвалдан зай­луулсан байдаг. Зєвлєлтийн дагуул улс байж, тэдний мэргэжилтний vг тэнгэрийн зарлиг байсан цагт болсон явдал шvv дээ.

Гэтэл шинэ мянганы эхээр монгол бєхчvvд дэв­жээ­­нээсээ илvv албан ту­шаал, бизнес сонирхох болов. Эхэн vедээ бєхийн цолыг дуудахдаа “Монгол Улсын парламентын гишvvн”, ”Мон­гол Улсын сайд” гэдгийг нь гуншингийн ємнє хийх vv, ард нь оруулах уу” гэдгээс vvдэн маргаан дэгдэж байсан нь гай зовлонгийн дєнгєж эхлэл. Удалгvй монгол бєх журмаа “яльгvй” єєрчилж “цолоор дээгvvр нь барилдах бєхєє амлана” гэсэн заалтыг “Албан тушаалаар дээгvvр нь бус­дыгаа амлах” болгосон нь сvйрлийн єрнєл байв. Ингээд бєхєд амжилт олохын тулд эхлээд албан тушаал ахидаг болов. Улсын баяр наадам нь тєрийн албан хаагч­дын ноцол­доон болон хувирав. Нэг удаа улсын заан (State owned elephant) цолтой, аймгийн засаг дарга бєх, дэд сайд бєхийн аманд очин барил­дахдаа тэр vед ихэд дэлгэр­сэн “бєлдєгдєх” мэ­хээр уна­га­жээ. Гэтэл албан тушаа­лаар ахмад бєхийн нєхєн vржихvйн асуудалд хvндрэл учирсныг эмч нар тогтоосон байна. Тэд шvvх­дэх­дээ тулав. Шvvгчид хуу­лийн дагуу “ал­бан тушаалаар ахмад заал­дагчийн талд” хэргийг шудар­гаар шийджээ. Шударга яв­далд дассан мон­голчууд хэл ам хийсэнгvй. Гэтэл шvvгчид ингээд зогс­сонгvй. “Тєрийн албан хаагч­дын генофондод хохирол уч­руулж буй “бєл­дєгдєх” мэ­хийг барилдаанаас хасах санал гаргасан нь тvй­мэр дэгдээжээ. Олон бєх­чvvд vvнд дургvйцэж “бєл­дєг­дєх­гvйгээр яаж барилдах юм”, “хулгар чихгvй, хугархай хуух­наггvй ямар бєх байдаг юм бэ” гэхчилэн заалджээ. Чухам энэ vеэс монгол бєхєд учраад байгаа сvйрэл, дам­пуурлыг олж харсан хэсэг хvн Японоос бєх авчирч барил­дуулах санаачилга гаргасан юм. Хариуцсан ажлаасаа єєр юм руу ордоггvй, ажлаа гvй­цэд сайн хийдэг япон хvний чанар монгол бєхийг аварсан гэхэд болно. Учир нь Монго­лын vндэсний япон бєхчvvд их хуралд нэрээ дэвшvv­лэхгvй, зээл хєєцєлдєж дав­хих­гvй, авлигад ороолдохгvй, хvний юмыг зvгээр авч байх учиртай гэж бодохгvй байв. Учир нь тэд зєвхєн барилдаж, бєхєєрєє л vлдэж байв. Учир нь тэд бусдыг мєлжихгvйгээр шударга хєдєлмєрєєрєє амьд­­рах ёстой гэж итгэдэг байв. Монголчууд япон бєх­чvvдээ vлэмж халуунаар хvлээн авч, “vндэсний ба­харх­лыг маань аварлаа” хэ­мээн мэхийж байсан цаг саяхан. Гэхдээ саяхан болтол шvv. Эхэн vедээ монголчуу­дын хайр халамжинд умбах тэднийг харсан олон мянган япон залуус сургууль соёлоо орхин хээр талыг зорьж, манай арлуудаар дvvрэн “мон­гол бєхийн фен”, “Мон­голд очиж морь уядаг уяач” нар тєрєн гарсан юм. Харин тэр vед ухаалаг, сонин дvг­нэлтээрээ гоц ялгардаг, сэт­гvvлч Нагасаки сан “Монгол­чуудад хорлогдоно гэж айх хэрэггvй. Тэд бусдыг хорлох гээд єєрийгєє хорлочихдог улс. Харин тэдэнд хайрлаг­дахаас ямагт болгоомжлох хэрэгтэй. Тэд хvнийг элийр­тэл дураар нь тавьж, ухаан нь сохортол эвийлдэг. Сохорс­ныг нь мэдvvтээ шидчихдэг” хэмээн бичиж байсныг тухайн vедээ анзаарсан нь юу бол. Арваад жил єнгєрєхєд хатуу чанд дэг журам, моралын кодекстэй єсч торнисон япон­чууд “тал нутгийн хайр” ба энхрийлэлд согтож єєрсдий­гєє манай эзэн хаанаас дээ­гvvр тавьсан сагсуу, хєлчvv амьтас болсон. Тэдний нэг улсын харцага (Someone state owned bird) Конзэбурэ бээр NHK-гийн сурвалжлагчийн “Та жирийн загасчны хvvхэд биз” гэсэн асуултад “Би угаа­саа заяа сайтай, хувилгаан хvн” хэмээн хариулсан удаа­тай. Ингээд эцсийн эцэст монголчууд єєрсдийн “Vн­дэс­ний бєхєє аврах”, япон­чууд єєрсдийн “Япон монгол бєхєє аврах” хоймсон асуу­дал босч иржээ. Дээр нь олон япон хvн Монголын vндэсний бєхийн “япон бєхчvvд эзэгнэх ёстой” гэж vздэг болсныг хэлэх vv?
* * *
2017 оны хоёрдугаар сарын 30. (Асахи Шимбуны спортын тоймч Кавабата). Сумод цолны ханш єсєв

Єнгєрсєн сард сумогийн тvvхэнд байгаагvй олон хvн магашира цол хvртлээ хэ­мээн Японы сумогийн хол­бооны дарга Цэрэнбатаа сан мэдэгдлээ. Сумогийн гол дэвжээ болох “Мєєгий авар­га”, “Баагий аварга” хоёр дэвжээнээс нийтдээ дєрвийн дєрвєн уугуул япон бєх зодог­лосон нь vнэхээр сонин vзэг­дэл байлаа. Сvvлийн арваад жилд япончууд сумо­гоосоо хасагдаж, аажмаар монгол­чуу­дын мэдэлд шилж­сэн билээ.

Олон хvн vvнд дургvй байдаг ч тэнд нь япончууд очиж барилдахгvй, монгол­чуудыг хєєх гэхээр башё тасарчих гээд яалт ч vгvй болсон хэрэг. Єєрєєр хэлбэл сумочид хєлєєрєє дэвэхээ болиод гараараа дэвж эхэл­сэн, барилдах бєхєє єєрєє сонгодог болсон зэргийг япон­чууд тэвчихээс єєр замгvй болжээ. Нэг удаагийн барил­даанаар найман хvн шинэ цол авах боломжтой байсан уламж­­лалыг монголчууд єєр­чилж 16 болгов. Илvv наймы­гаа “хий мєргvvлэх” гэдэг монгол аргаар тєрvvлнэ. Цэрэнбатаа сан vvнийгээ “vнэхээр чадалтай хvн олш­роод байхад танай vхширмэл дvрэм саад болоод бид дун­дын хувилбарыг олсон нь энэ” хэмээн байн байн тайл­бар­лана. Гэвч шар сонинууд “Нэг давааг 10-40 сая иенээр vнэлэн зардаг”,“Ноднингийн ёкvзона дєнгєн данган 40 кг жинтэй, тєрєлхийн рахиттай хvн байсан” гэхчилэн шууги­саар ирсэн ч япончууд чих­ний­хээ гадуур єнгєрєєнє. Гол нь сумо нэртэй, хэдэн хvн ноцолдсон газар нь байж байвал болох нь тэр. Энэ удаагийн Магаширагийн 66 шилдэг бєхєд багтагсад хэ­дийг тєлєє бол? Хий мєргєхєд 33 сая иен, аргагvйдэж барил­дахад 22 сая иений ханштай байна гэж дуулдах юм. Хэр­вээ vнэн бол ханш нь нод­нингийн мєн vеийнхээс 25 хувиар єсчээ.