Єнєєдєр ойн єдєр. Ой гэхээр манайхан яаж ийгээд идээ будаа, дайллага цайл­лага болгоод явчихдаг улс. Ой гэхээр баяр наадам vvсгэхгvй байж чаддаггvй ард тvмэн. Тархай бутархай амьдардаг нvvдэлчин хvнд олонтой газар очиж, тvмэнтэй тvжигнэх хvсэл vргэлж оргилж явдаг. Хэдvvлээ нийлбэл унаж яваа мориороо уралдаж, ємссєн дээлээ хvvртэл ноцолдчихно. Ингэхийг л наадам гэдэг биз дээ. Амьдралын ийм єнгє тєрх нь уулзалдах, бєєгнєрєх боломж бvрийг наадам, цэн­гээ­нээр тэмдэглэдэг уламж­лал тогтоожээ. Чухам vvний vр дvнд намын хурлаас эх­лээд ганц нэр дэвшигчийн тєлєє ганц саналаа єгєх сонгуулийг хvртэл найр наадмын єнгє аяс оруулж дєнгєжээ. Учир иймээс сай­наар ч, муугаар тэмдэглэх ямар єдєр, ойг манайхан мєнєєх баярын, наадмынхаа гольдрол руу чирч дєнгєнє.

Социализмын vед майн баяр гэж байв аа. Тавдугаар сарын нэгэнд тэмдэглэдэг. Олоон жилийн ємнє Чикаго хотод Америкийн ажилчин анги руу тэндхийн импе­риалистууд гал нээсэн юм гэнэ. Тэрнээс хойш уг єдрийг тэмдэглэх болжээ гэж тайлбарладагсан. Майн бая­раар туг лоозон барьсан баярын жагсаал хийж, кон­церт тоглоно. “Майн баяр мандтугай” гэсэн уухайг тэн­гэр доргитол хашгирдагсан. Тэр ч бvv хэл социализм байгуулах ажлаа тvр зав­сарлан нийтээрээ амрах тул том багагvй баяр хєєр. Би бага ангийн сурагч байхдаа “Ажилчин анги гэдэг дайсныг буудаж алаад ялсны баяр юм байна” хэмээн ухаардаг бай­лаа. Тэгсэн чинь буудуулж vхсэн ажилчин ангийнх нь хойноос харамсах ёслол бай­сан гэж байгаа. Сэтгэл дэврэн хєєрсєн, баярын наст­рийн­тэй, хvн бvхний царайд хєєр гэрэлтсэн хачин гашуудал байгаа биз?

Хэдэн жилийн ємнєєс монголчууд тєрийн геноцид бодлогын золиос болон хє­нєєгдсєн хєвvvдээ дурсах єдєртэй болов. Тэр нь єнєє­дєр тохиож байна. Жинхэнэ нэр нь Улс тєрийн хэл­мэг­дэгсдийн дурсгалыг хvн­дэт­гэх єдєр билvv дээ. Харин аман ярианд “дурсгал”, “хvн­дэтгэх” гэхчилэнгийн тодот­гол нь гээгдэж “хэлмэгдэгс­дийн єдєр” гэсэн хэллэг бол­жээ. Эмч нарын, багш нарын єдєр гэдэг шиг. Хараахан “Хэлмэг­дэгсдийн баяр” бол­чи­хоогvй, ойн баярын хурал, хvндэт­гэлийн концерт гэдэг рvv орчоогvй, “хэлмэгдэгс­дийн ойг тохиолдуулан баяр хvр­гэж аз жаргалтай хэлмэг­дvvлэлт ерєєсєн” ил захидал тарчаагvй л байна. Ер нь бол “хэлмэгдэгсдийн яруу алдарт баяр”-аар бєх барилдуулж, морь уралдуулахад манайхны хэн ч цэрвэн гайхахгvй биз. Учир нь бид баяр, найргvй л бол ямар ч юмыг тэмдэглэсэн болдоггvй учраас тэр.

Баабар саяхан хэлмэг­дvvлэлт гэдэг нэр ХХ зууны эхний хагасын аллага, ярга­лалд таарахгvй байгаа тухай бичжээ. Тэрээр хэлмэг­дvvл­нэ гэдэг бол андуурал, алдаа эндэгдлийн улмаас бий болдог зvйл. Харин 1930-аад оны аллага хядлага нь ан­дуурч, будилснаас болоогvй, зориу­дын санаатай, тєлєвлєгєєтэй vйл ажиллагаа байсныг иш vндэс болгосон байна. Ардын уртын дуунд гардагчлан “Зээ­рэн зээлтэй дvvгээ зэрвэс хараад намнасан” явдал бол алдаа эндэл, хулгайч хэнтэй андуураад тэрнийг далд хий­чихвэл хэлмэгдэл мєн юм байна.

Улс тєрийн харгислалд єртєн хєнєєгдсєн vр хvvхдээ гашуудан санах єдрийг ло­гикгvй болгоод байгаа хvчин зvйлvvд хэд хэд байна. Уг аллагын захиалагч Зєвлєлт холбоот улс тарж, Зєвлєлт холбоот улсын коммунист нам хаагдан хєрєнгєє ху­раал­гасан. Харин аллагын гvйцэтгэгч МАХН єнєєдєр гэм, зэмгvй ажил албандаа хуучин хэвийн яваа. Шийт­гэгдэх нь бvv хэл, буруугаа хvлээгээ ч vгvй. Хэрвээ алуурчин нь буруугvй юм нэг бол алагдсан хvн єєрєє гэм буруутай, эсвэл ерєєсєє алагдаагvй байх учиртай.

МАХН vнэхээр буруугvй байж болно. Хэрэв тийм бол 1930-аад онд насанд хvрсэн эрэгтэй хvн бvрийн нэг нь идэр залуудаа, “хоор”-оороо цус харвах мэтийн євчєєр нас барсан байж таарна. Мєн 30 шахам мянган хvн орон гэргvйн улмаас Дотоод яам­ны подвоол болон шоронд толгой хоргодсон ч байж мэдэх нь. Ингээд зогсохгvй дотоодыг хамгаалахын шорон гяндан руу єєрийн сайн ду­раар дайрч орсон тэдгээр орон гэргvйчvvдийн дунд мозахизм хэмээх биеэ тарч­лаах ёсон гэнэт дэлгэрэн, єєрєє єєрийгєє улаан нялга болтол эрvvдсэн ч байж бо­лох. Дээр нь тэр vеийн Мон­голын 700 гаруй сvм хийд архитекторчийн алдаа ба барилгын гvйцэтгэгч ком­панийн балгаар гэнэт нэг єдєр нураад унасан ч байж болох. Хэрвээ МАХН буруугvй бол шvv дээ. Ийм тохиолдолд хэлмэгдvvлэлт гэдэг томъёо­лол, цагаатгах ажиллагаа нь МАХН-ыг єєрийг нь хэлмэг­дvvлсэн явдал болно. Ийм тохиолдолд бушуухан МАХН-аас уучлал гуйх тєдийгvй хvмvvст тvгээсэн хэлмэг­дэгсдийн нєхєн олговрыг эргvvлэн хураах нь зохистой байна.

МАХН-ын талд ч, шударга vнэний талд ч харамсалтай нь аллага, таллага, аймаглан устгах геноцид бодитой бол­жээ. Гэм зэмгvй олон арван мянган монгол хvнийг санаа­тайгаар хоморголон хєнєєж эхэлжээ, тэр гаслант єдєр. Тэднийг хэн нэгэнтэй андуурч алаагvй, мєрдєн байцаагчийн алдаагаар хохироогоогvй, шvvхийн эндэгдлээр хэлмэг­дvvлээгvй, ялын бодлого дээр алдаа гаргаагvй, харин санаа­тайгаар зориуд бодож тєлєв­лєж хvн ардыг аймаг­лан устгажээ. Улс vндэстний эсрэг гэмт хэрэг далайцтай эхэлснээс хойш 70 жил єнгєрчээ. Ємнє нь алахгvй байсан юм биш. Бодоо, Дан­зан­гаас эхлээд єєрийн хvvх­дvvдийн толгойг хувьсгал залгиж эхэлсэн юм. Цаг vеэ хэтэрхий олсон байдлаар, Бvгд найрамдах улс тунхаг­лахын ємнєхєн нас барсан Богд хаан хvртэл их хядлагын ємнєх vеийн нэгэн золиос гэлтэй. Харин 70 жилийн тэр­тээх энэ єдрєєс “ерєєсєє тэрийг тэрийг алъя” гэсэн жагсаалтын дагуу хяджээ.

Бидэнд “Гярмааны ба­шийстийг баатарлаг улаан аарим ичээнд нь нухасны”, “Тээр жил Халхын голд єдгєє манай гол хандивлагч болсон Японы самуурай нарын тол­гойг Дандар баатар олноор нь чавчисны” гэхчилэнгийн баяр­лах учиртай, тэмдэглэлт єд­рvv­дийн уламжлал бол бай­гаад байдаг. Эмгэнэн санаж, гашуудан дурсах соёл, ёсон гэхээр нэг л хєндий болчоод байх аж. Нэг бол халуунаар тєєнєж, эсвэл жавраар хайрч байдаг эрс тэс уур амьсгал шигээ юмыг туйлшруулагч авиртай нvvдэлчид баяр бо­лон уй гашууг тэмдэглэхдээ мєн хэтрvvлэмтгий. Шарын шашин дэлгэрэхээс ємнє, ухаандаа хааны хvv нас барлаа гэхэд мянга мянган нялхсыг алж, эхчvvдийг бєє­нєєр нь уйлуулах аргаар “vндэсний гашуудал” зо­хиодог байж. Юм мартагд­даггvй болтой юм. Маршал Чойбалсан нас барсан vетэй санаандгvй давхцсанаас бо­лоод уламжлалт цагаан сарыг хориглож хvртэл байлаа. Аль аль нь vеэ єнгєрєєсєн тул єнєєгийн бидэнд гаслант, гашуудалт цагийг эргэн са­нах, хvндэтгэн дурсах уламж­лал алга. Наад зах нь жирийн талийгаачийн хойлго, ша­рилыг эргэх ёсон нь нижгэр дайллага болж хувирчих гээд байгаа нь мєнєєх уулзах боломж бvрийг найр наадам болгодог ёсны улбаа ажээ.

Харин Буддизмын соёлыг даган дуурайж ирсэн уламж­лалууд дотор дурсан санах єнє эртний жишиг, ул мєр vлджээ. Уламжлалт тооллын жилийн сvvлчээр “Зул сарын 25” хэмээх єдєр тохионо. Энэ бол шарын шашныг vндэс­лэгч, Буддизмын томоохон реформатор Зонховын нас барсан єдєр юм. Энэ єдрєєр хvмvvс нvглийг тэвчин буян vйлдэж, Буддагийн ном сур­гаалыг сонсож єнгєрєєдєг уламжалтай байж. Зул єргєж, хvж асаана. Тvvнчлэн Буд­дагийн мэндэлснээс гадна нас барсныг сvсэгтнvvд их чухалчлан vздэг. Нас барсан явдлыг нь баяр болгон тэм­дэг­лэж байгаа ч юм биш. Хамгийн гол нь “Энэ орчлонд тєрсєн л бол хэнбугай ч бай­сан бvгдээр, чамайг оруу­лаад бvр гэгээрсэн Будда, Богд Зонхов ч байсан vхдэг. vхлийн тухай энэ vнэнийг ойлгон амьдралынхаа vнэ цэнийг ухаарч, сайн vйлсийг бvтээх учиртайг санах ухаа­рах нь чухал. Санан ухаарах зам нь болсон Буддын сур­гаалыг дагах” явдал. Гэгээр­сэн бодисадва нарыг дурсах єдрийн логик ийм.

Гэмгvй атлаа хєнєєгдсєн олон арван мянган ах дvvсээ санан дур­сах єдрийн логик ч vvнтэй тєстэй. Гэмгvй номхон хэнийг ч хєнєєж болохгvйг vvрд санамж болгон ой тойн­доо хадгалах ёслол. Ардчи­лал­гvй тєр нь ийм гай зовлон­гийн эх гэдгийг vе дамжуулан сур­гамж­лах зан vйл байлтай. Харамсалтай нь логикийг мэдээд байвч нэг талаас хэлбэрээ олоогvй, нєгєє талаас гэм буруутан нь ха­риуц­лага хvлээгээгvй єнєєг хvрсэн нь “хэлмэгдэгсдийн яруу алдарт 70 жилийн баяр” хийж, морио уралдуулж, бєхєє барилдуулах нь холгvй бантан болгоод байна.

”Тvvх чиний гавьяаг мар­тахгvй”, “тvvний нvглийг тvvх єршєєхгvй”, “миний vнэн зєвийг тvvх шvvх юм чинь” гэхчилэнгийн догиосон, зуу­сан, басамжилсан хэллэгvv­дийг та олонтаа сонссон байх аа. Vнэн хэрэгтээ тvvх юу болсныг л хэлж єгдгєєс, ял оноож, шийтгэж залхаадаггvй. Харин хvн тєрєлхтєн гэм буруутнаа бие биеийнхээ ємнє, єєрийн хуулиар цээр­лvvлсээр ирсний хvчинд тэн­гэ­рийнх, бурхных, тvvхийн­хээс ондоо єєрийн гэсэн шударга ёсыг тогтоож ирсэн билээ