Соёлоор довтлох морьтон: Хойд насгүй улаантнууд
Соёлын довтолгооны жилvvдэд лам, сvм хийдтэй тэмцэх асуудал гарсангvй. Учир нь тэр vед лам, сvм хоёрыг устгачихсан цаг байлаа.
“... Амьдрал ахуйд нь єнгєрсєн нийгмийн харгис хортой бvдvvлэг явдал, шашны мухар сvсэг амь бєхтэй”2 оршсоор байгааг заагаад Соёлын довтолгооны жилvvдэд устгах ажлын тоонд тvvнийгээ оруулав. Ингээд соёлын довтолгооны комиссынхон хєгшчvvлийн бурхан тахилыг хир ба бєєсний нэгэн адил vзэж хамтад устгаж явлаа.
Монгол оронд шашингvйн vзлийг дэлгэрvvлсэн Зєвлєлтийн нєхдєд Буддагийн сургаалын талаар ямар ч ойлголт байсангvй. Ер нь бол “номхон хvлцэнгvй байдлыг суртчилдаг” гэхээс єєр юм цєєн байсан болтой юм. Сталин багш хvртэл “Та нар Чингис хаанаа гомдоож болохгvй. Чингисийн vед нэг ч лам байгаагvй шvv дээ”3 хэмээн шордоно. Номхон хvлцэнгvй байдал нь хоцрогдлын шалтгаан хэмээн тэд тайлбарлах болов. Ламын шашинтай Тєвд, Монгол хоёр нь хорвоогийн хєгжлєєс хол хаягдсан уу гэвэл тийм. Гэхдээ тэдний нэг нь дэлхийн дээвэрт нєгєє нь хорвоогийн хээр талд нутаглан, газар зvйн орчин нєхцєлєєрєє иргэншсэн ертєнцєєс тусгаарлагдсан болохоос биш буддын шашинд оруутаа л хєгжлєєс дvрвэж, хотоос цагаачилж одоогvй билээ. Харин Монгол ба Тєвдийн тусгаарлагдмал, иргэншээгvй байдал нь юм єєрчлєгдєн хувирч бvхэнтэй зохицох, бvгдийг єршєєн нигvvлсэх тухай Буддагийн сургаалыг vгширмэл догма болгон хадгалсан ч байж болох талтай.
Зєвлєлтvvд Монголын лам нарыг буудаж, сvм хийдийг нурааж хаясны дараа Монголд шашингvйн vзлийг хvчтэй тvгээлээ. Шинжлэх ухааны шашингvй vзэл ёсоор “шашин нь ертєнцийг бурхан бvтээсэн гэж хvмvvсийг хуурдаг” байжээ. Марксист-Ленинист шинжлэх ухаан ертєнцийг бурхан бvтээгээгvй болохыг нотлон шашныг няцаасан гэнэ. Мєн марксистууд бээр ертєнцийг бvтээсэн ба эзэгнэгч дээд бурхан байхгvй гэдгийг мэдээдэхжээ. Тэгээд шашин гээч юм хvн тєрєлхтнийг хуурч байсан цаг єнгєрсєн юм байх. Дээр нь хойд урьд тєрєл гэж байхгvй, хvн ганцхан амьдарна. Тэр ганцхан амьдралаа нvглээс айлгvй коммунизм байгуулж єнгєрєєх юм байх.
Христосын шашны хєлгєн судар Хуучин гэрээс-т ертєнцийн эзэн Гад буюу Бог гэгч энэ ертєнцийг бєєн эмхгvй юман дундаас цогцлоож улмаар гэрэл гэгээг бий болгон, хvнийг шавраар урласан тухай гардаг. Гэхдээ энэ нь “загалмайн шашин бол заль мэх” гэдгийн нотолгоо бололгvй єнєєг хvрсээр ирсэн юм. Ийм vзэл суртаалын эсрэг зохиосон атейзмаа Монголд тvгээж эхлэв.
Сонирхолтой нь буддизмын эсрэг сурталчилгаа нь буддизмтайгаа таараад явчихжээ. Учир нь Буддагийн сургаснаар энэ ертєнцєд ”эзэн-бvтээгч” гэж байхгvй. Харин тоо томшгvй олон Будда нар буюу Бурхад байна. Энэ хорвоогийн амьтас гэгээрч зєв зам мєрийг дагахаараа тєрєл дээшилж улмаар vхэх тєрєхийн зовлонгоос салж Бурхадын эгнээнд орно. Хорвоо ертєнцийг хэн нэгэн бvтээгээгvй. Хэн нэгэн ертєнцийг бvтээсэн мэт бодох нь хамгийн том тєєрєгдєл. Ертєнц тоолшгvй цагийн тэртээгээс vйлийн vр бvрэлдэх замаар оршин тогтнож иржээ. “Их бага аль ч vйлийн vр нь мєн тийм хэмжээний зєв буруу vйлийн єгєгдєл байдаг... vvнийг танин мэдэж итгэл vнэмшилтэй болох нь буддын шашинтны сvсэг бишрэлийн гэрч”4 ажээ.
Яваандаа шашин номынхоо нарийн учрыг мэдэх хvмvvс нь ховордох, христаин атейзм дэлгэрэх хоёр давхцахын хэрээр буддизмын тухай ойлголт нь мєн л мухар, харанхуй байдлаар vлджээ.
Сvм шашны удирдлагыг залгамжлуулах тухайн vеийн хамгийн сайн арга нь “гэгээнтнvvдийн хойд дvрийг тодруулах” явдал байлаа. Vvнийг ХIХ зууны сvvлчээр Тєвдєд тагнуул-мєргєлийн ажлаар нэвтэрсэн Оросын судлаач Цэвэгийн Гомбожав (Г.Цыбыков) гярхай ажигласан5 байдаг. Учир нь лам хуврагууд гэргий авдаггvй тул залгамжлах хууль ёсны vр хvvхэд гэж байсангvй. Байлаа ч гэсэн хаан ширээ, хамбын ширээ хоёр ондоо зvйл тул залгамж чанар нь их єєр. Гэтэл хvн л юм хойно “хамба” болчихмоор санагддаг хvн зєндєє. Энэ єрсєлдєєн нь лам хуврагуудыг хэрvvл маргаанд єдєєж элдэв дээдийн юм болбол сvсэгтнvvд нь тоохоо больчиход хvргэж мэдэх осол дагуулна. Гэтэл тvрvvчийн хамбынх нь сvнс эргэж тєрєєд албан ажлаа хvлээж авна гэхэд хэн маргах билээ. Эхэн vедээ ”Зєвхєн Далай ламын хойт дvрийг тодруулж байсан бол удалгvй энэ нь хавтгайрсан vзэгдэл болж бараг хийд болгоны удирдагчийн сvнс vхсэнийхээ дараа аль нэг хvvхдийн биед очиж шингэх болжээ”6. Ламын шашны гол судруудын нэг “Бодь мєрийн зэрэг”-ийн Улам гэгээрэгчийн бvлэгт “Гэгээрсэн бодисадва нар энэ хорвоог орхин одохын оронд vлдсэн бусдыгаа аварч гэгээрvvлэхийн тул эргэн эргэн тєрєх” шаардлагатайг заасан байдаг. Энэ нь яван явсаар нэлээд гажиж сvм хийдийн “албан тушаалтан бvр” эргэн тєрєхєд хvрсэн бололтой. Сонирхолтой нь манай vеийн Будда Шагжаамуни, их багш Нагаржуна, Асанга, Адиша нарын хойт дvр тодроогvй бєгєєд харин улс тєр, санхvvгийн тодорхой институци удирддаг нєхєд л “дахин дахин ажил албандаа эргэж ирсэн” байгаа юм даа.
1924 онд хаангvй, шашингvй, улаантны бvгд найрамдах улс тогтоох хэрэгцээг тааруулан “нас барж єгсєн” наймдугаар Богд Жавзандамба хутагтын хойт дvрийг тодруулахгvй нь тодорхой байсан ч ямар нэг шалтгаан олж хэлэх ёстой байв. Ингээд нэгэнт гэгээрч бодисадва болсон Жавзандамба хутагт газар дэлхийд байж олон амьтанд туслах болзсон хугацаа дууссан тул эргэж тєрєхгvйгээр vvрд нирваанд одсон”7 тухай зарлаж байсныг тэр vед Улаанбаатарт сууж, “Бємбєгєр ногоон театр” -ыг бариулсан мажаар инженер Иозеф Галета дурсчээ.
Гэхдээ тэснэ тэснэ гэхэд яаж тэсэх вэ? Лам нар Зvvнхараа нутгаас есдvгээр Богдыг тодруулаад авчээ. Хэрвээ... хэрвээ... болжгэм Ялбаг гэдэг газарт нутагтай Тvдэвийн Лувсандорж Монголын шарын шашны ес дэх тэргvvн болох учиртай байв. Т.Лувсандоржийн ээж нь Цэнджав гэж vзмэр мvзмэрч энэ тэрээтэй нэгэн байжээ. 1926 онд Тєвдийн засгийн газартай хэлэлцээ хийхээр одсон Л.Гомбо-Идшин гvн ба тvvнийг дагалдан явсан лам Гэндэнсоном, Жанчивринчен нар мєнєєх “Бар жилийн Бар сарын Бар єдєр тєрсєн” ер бусын Си Ви*-тэй Лувсандоржийг “энэ бол тvрvvчийн Богдын сvнс мєн” гэсэн тамгатай батламж, сунтагийг Ванчин богдоос авч дєнгєсєн байдаг. Ёнзон хамба хэмээх тvрvvчийн Богдын номын багш уг батламж сэлтийг “Банчин богдын оригиналь” хэмээн нотолсон байдаг. Vvнийг Ардын засаг мэдэж болиулсан ба хойт дvр тодруулах ажилд оролцсоноороо “буудуулах болзол”-ыг зуу давсан хувиар биелvvлсэн Гомбо-Идшин гvнг сvvлхэнд нь арай єєр шалтгаанаар цаазалжээ. Харин “есдvгээр Богд”-ыг алаагvйгээр барахгvй, энх мэнд амьдарч бvр 1945 онд цэргийн албанд хvртэл татагдаж байжээ. Цэргээс євчний учир халагдсан албан ёсны бус Богд 1948 онд ханиадаар “нас барагдсан” гэдэг8. Тvvнтэй зэрэгцvvлэн уламжлал ёсоор Тєвдєд бас нэг есдvгээр Богд тодруулсан байна.
Богд Жавзандамба хутагтын сvнс хойт тєрєлдєє “орлогч” дублёртой болсон анхны тохиол энэ биш аж. Монгол дахь лам нарын “хєєсєн” єсєлт, сvм хийдэд тушаалтай болгоны хойт дvрийн асуудлыг нэгэнт хянаж барахгvйгээ мэдэрсэн Манж нар шашны гол толгойлогчийнх нь “дахин тєрєх” хэргийг хяналтад авсан байна. Єєрєєр хэлбэл, Монголын шашны лидер Монголд тєрєх ёсгvй, монголчуудын хувьд “элэг буруу” этгээд байх учиртай гэсэн санаа. Монголчууд шашны толгойлогчоо тойрон нэгдэж, яг л Чингис хаанаа хvрээлж байсныхаа нэгэн адилаар vзэл санааны удирдагчаа болгосон нь Манж нарыг юм бодуулахад хvргэсэн бололтой. Анхдугаар Богд єндєр гэгээн Занабазарын жанч халахад** дараагийн дvр Монголоос тодорчээ. Гэвч “ойр тєрлийн ван Ринчендоржийг нь цаазалсанд хорсохоос”9 эхлээд Манжийн хаанд таагvй байх олон шалтгаантай хоёрдугаар Богд бээр “Монголын эх орончдын ид нас бардаг” 34 дэх сvvдэр дээрээ аанай л эв эрvvлээрээ тэнгэрт халив.
Манжийн “Тэнгэр тэтгэсэн” цолт хаан 1758 онд зарлиг гаргаж “...Жавзандамбын намтарт хутагтын хувилгаан халхын газарт суухгvй, уг газартаа гэдрэг харинам хэмээн єгvvлсэн тул... Литаны газрын Див амбангийн*** Данзангомбынд нэгэн хєвгvvн болон тєржээ... Жавзандамба хутагтын жанч халснаас нааш энэхvv хєвvvн тєрєхийн хооронд 10 сар сайн гvйцсэн тул”10 наанаа аваачин дараагийн Богдоо болгохыг шаарджээ.
Монголын лам хуврагууд vvнд эгдvvцэн єєрийн Богдоо тодруулж гарав. Язгууртнууд ч vvнийг нь “дотоодын vйлдвэрлэлээ дэмжив” гэдэг шиг уухайллаа. Тэнгэрт долоон нар мандав гэдэг vлгэр шиг нэг мэдэхэд “Бэйл Намжилсvрэнгийн зэрэг долоон ноёдын гэрт”11 долоогийн долоон ширхэг гуравдугаар Богд тєрєєд єгєв. Монгол ардын vлгэрт “долоон нарны зургааг Эрхий мэргэн харваач харван устгаад нэгийг vлдээсэн” тухай гардаг бол Манжийн хаан Монголын долоон “нар”-ыг долууланг нь хvчингvйд тооцжээ. Гэвч Тэнгэр тэтгэсэн хааны тодруулсан гуравдугаар Богдыг тэнгэр удаан тэтгэсэнгvй, 14 насандаа таалал болов. Янз нь монголчууд хариугаа авч Манжийн хааны мандуулсан “нарыг бєхєєсєн” байх магадлалтай.
Дєрєвдvгээр Богдыг монголчууд арай цєєлєн чанаржуулж “амбан Санжаадорж, Тvшээт хан Цэрэндорж нарынд”12 уртаашаа хоёрхныг тодруулсан боловч Манжийн хаан мєн л хvлээн авсангvй. Ингээд зогссонгvй 1793 онд Чин гvрний Тэнгэр тэтгэсэн хаан маш ойлгомжтой зарлиг гарган, Жавзандамбын хувилгааныг тодруулах ажлын эзэн хааны зарлигаар томилогдсон амбан эрхлэх ба Жавзандамбын хувилгааныг Баруун Зуу(Лхас)-д тодруулж байхаар тогтоожээ13. Тvvгээр ч барахгvй Жавзандамба хутагтын дараа дараагийн дvрvvд мэндэлж байх газар зvйн солбицлыг ...v Зан, Камын зэрэг Тєвдийн газар14 хэмээн заасан билээ.
Ардын засаг 1934 онд “Тєр шашныг тусгаарлан явуулах тухай” хуулийг шинэчлэв. Ингэхдээ 1926 онд гарсан “хойт дvрийг тодруулах гэвэл Засгийн газраас шийдвэр авах” тухай заалтыг нэгмєсєн єєрчлєв. Энэ удаа засгаас хутагт хувилгаадыг залах явдлыг vvрд цаазлан” хорьжээ.15
Ингээд социализм байгуулан суурьшиж байгаа монгол нутагт зєвхєн марксистууд л тєрєхєєр болов
çî÷èí