Т.БУЯН-УНДРАХ: МОНГОЛ ХҮН ҮНЭТЭЙ, ЭРХЭМСЭГ БАЙХ ЦАГ НЬ ИРСЭН
“Ярилцъя” буландаа бас нэгэн цоо шинэ зочныг урилаа. Түүний нэр Т.Буян-Ундрах. Харин эрхэлж буй алба нь “ХЬЮНДАЙ МОТОРС МОНГОЛ” ХХК-ийн гүйцэтгэх захирал
“Ярилцъя” буландаа бас нэгэн цоо шинэ зочныг урилаа. Түүний нэр Т.Буян-Ундрах. Харин эрхэлж буй алба нь “ХЬЮНДАЙ МОТОРС МОНГОЛ” ХХК-ийн гүйцэтгэх захирал. Шинэ монголчуудын төлөөлөл ч гэж түүнийг товчхон тодорхойлж болно. Шинэ Монголыг эрдэмтэй боловсролтой, дэлхийн жишгийн чадавхтай залуус тодорхойлно. Тэдний түрүүч ийнхүү амжилттай “довтолж” байна. Ийм довтлогчдоос бүү зэнзийрхээрэй гэж хэлмээр санагдана. Ингээд түүний ярианд анхаарлыг тань хандуулъя.
-Сүүлийн үед “Ярилцъя” буландаа шинэ цагийн залуу лидерүүдийг түлхүү урьж ярилцаж байгаа. Тэдгээр цоо шинэ өнгө төрхийн нэгэн илэрхийлэл гэж таныг үзэж байна. Урилгыг маань хүлээж авсанд баярлалаа?
-Баярлалаа.
-”КИА МОТОРС МОНГОЛ” гэх шинэхэн компани үүд хаалгаа нээсэн тухай зар түгээд тун удаагүй байна. Энэ шинэхэн үед захирлыг нь урьж ярилцаж байгаа нь таатай хэрэг. “КИА” брэндийн будаг нь ханхалсан машинууд манай хотоор салхи татуулан давхиж байна. Энэ бүхэн мэдээж тантай холбоотой. Эндээс яриагаа эхлэх үү?
-”Киа моторс Монгол” компани бол “Хьюндай Mоторс” компанийн л үргэлжлэл. 2009 оны сүүлээр хямрал эцэслэж байх үед ихэнхи компани уруудаж байсан бол Солонгосын машин үйлдвэрлэгч “Хьюндай” корпорац маш их амжилт олсон. Түүхэндээ байгаагүй их амжилтыг олсон. Нэг талдаа хямрал байдаг, нэг талдаа амжилт байдаг гэдгийг жинхэнэ амьдрал дээр харуулсан компани бол “Хьюндай” корпорац юм.
-Оptima машины Америкийн зах зээл дээр олсон амжилт дээр суурилж ярьж байна уу. Эсвэл?
-Бид эхлээд “Киа”-гийн ажил хийдэг машинуудыг нь оруулж ирсэн юм. Ажил хийдэг машиных нь албан ёсны борлуулагч шүү дээ, бас. Бензиний машин, усны машин, том чирэгчүүд гээд. Эд бол эзэндээ мөнгө оруулдаг машин. Манай эдийн засаг унтаа, жижигхэн, хаагдмал байдалд нэлээд цаг хугацааг туулж ирлээ. Нэгэнт нийтдээ эдийн засаг өөрөө ийм өнгө төрхтэй байсан болохоор хүмүүс маань ихэвчлэн бэлэн мөнгөө барьж яваад л Солонгосоос хуучин машин худалдаж авдаг байсан. Өөр боломж ч бага байж. Гэвч тэр авсан машин нь таваас зургаа, дээд тал нь 10 жил ашиглагдчихсан машинууд байдаг. Тэндээ үнэ нь бүр уначихсан. Ашиглах боломжгүй болчихсон тийм машинуудыг авчраад л бид энд үйл ажиллагаагаа явуулдаг байлаа шүү дээ. Тэгвэл бид 2009 онд хэрэглэгчдэдээ юу санал болгосон бэ гэхээр ерөөсөө машин авах гэж байгаа энэ том мөнгөө үйлдвэрээ, компаниа том болгоход ашиглаач ээ. Битгий явж, их зардлаар хуучин машин аваач ээ.
Энэ машинууд өөрөө мөнгөө хийдэг машинууд. Тийм учраас ажил хийдэг машин гэж нэрлэж ч болох юм. Тэдгээр ажил хийдэг машинуудыг бид хэрэглэгчиддээ лизингээр өгөхийг санал болгосон. Энэ машинууд өөрөө өдөр тутам ажилтай байдаг болохоор эзэндээ ямар нэгэн хүнд дарамт байхгүй. Жишээлбэл, та 70 мянган доллараар машин авах байсан бол манайд 10 мянган долларыг нь өгөөд лизингээр машинаа гар дээрээ авчихаж байгаа юм. Солонгосоос хуучин машин авч байхын оронд 10 мянган доллараар манайхаас машин аваад лизингийн үйлчилгээтэй нь хамт буцаагаад машинаараа мөнгөө төлөх боломжтой болж ирж байгаа бөгөөд таны машин ажилтай л бол танд дарамт учруулахгүйгээр үнээ өөрөө хийж өгч байгаа хэлбэр юм. Энэ бизнесийг бид жил хэртэй нэлээн амжилттай хэрэгжүүллээ. Монголын тэргүүлэх бүх л компани манай хэрэглэгчид болсон. Бид тухайн компаниудад чанартай үйлчилгээ үзүүлж байгаа учраас тэд манайхтай хамтран ажиллаж байна. “АПУ”-гаас эхлээд “Эрдэнэт” үйлдвэр, MCS, “Сод Монгол” гээд Монголдоо эхний 20-д жагсдаг бүх компани манай хэрэглэгчид. 2010 онд бид үйл ажиллагаагаа том компаниуд руу түлхүү хандуулсан бол 2011 онд Монголынхоо бүх компаниуддаа хүрч ажиллая гэж зорьж байна. Тэгэхээр бид тоо бодох л хэрэгтэй болж байгаа юм л даа. Хэрэглэгчид маань энэ нөхцлийн учрыг сайн ойлгох, үр ашигтай тооцоо хийх хэрэгтэй байна. Өмнө нь эдийн засаг унтаа үед хийх ажил байгаагүй болохоор нөгөө үнэтэй авсан машин чинь зогсоод, ашиггүй болоод ирсэн бол одоо манай эдийн засагт сэргэлт ирсэн. Байдал өөрчлөгдсөн. Одоо компаниуд маань маш их ажилтай болж байна. Хариуцлагатай болж байна. Түүнийгээ дагаад өндөр чанарыг шаардаж байна. Тийм учраас таны нөгөө ачаа тээвэрлэж байгаа машин чинь хамгийн нэгдүгээрт, найдвартай байх ёстой. Хоёрдугаарт, хүмүүсийн “хоол”-ыг тээж байгаа гэдэг утгаараа хөлдөөгч, бусад тоноглосон технологиуд нь найдвартай байх ёстой гээд ингээд шаардлага нь тодорхой жишигт тавигдаад эхлэхээр хуучин машинууд маань болохоо болиод ирж байгаа юм л даа. Яг энэ ачааны машины секторт бол “Хьюндай”-тай өрсөлдөх машинууд бага л даа. Япон машинууд өрсөлдвөл өрсөлдөх байх. Хятад машинууд бол найдвартай гэдэг үндсэн шаардлага дээр арай болоогүй байгаа. Хятадаас манайхан юу авчирч байна вэ гэхээр энгийн үгээр хэлэхэд ерөөсөө л гар аргаар хашаанд угсарчихсан машиныг Монголд оруулж ирээд байгаа байхгүй юу. Тэгээд энэ нь нэгдүгээрт, ямар ч баталгаа байхгүй. Сая нэг том хэрэг гарлаа шүү дээ. Компанийнх нь нэрийг хэлээд яахав. 70 гаруй тэрбум төгрөгийн хогны машин авсан байгаа юм. Бүгд зогсчихсон. Эргээд сэлбэг нь олдохгүй байна. Яасан гэхээр угсарчихсан машинууд оруулаад ирчихсэн. Ардаа ямар ч баталгаа байхгүй.
-Сонссон мэдээлэл байна. Хогны машинууд оруулж ирээд маш их хохирол амссан гэсэн?
-Бид хэрэглэгчдийг ийм нэг буруу, хуучин сэтгэлгээнээс нь салгах гэж бүтэн жил оролдсоны дүнд хэрэглэгчдийнхээ итгэлийг олж авсан. Нэлээн олон харилцагчтай болсон. Харилцагчид маань бидэнд итгэдэг болж байна. Бид чинь шинэ компани шүү дээ. Гэхдээ шинэ гэдэг утгаараа бүх юманд түүхий хандах зарчим бариагүй. Жинхэнэ стандартын дагуу хөдөлж эхэлсэн. Хэрэглэгчдийн хамгийн их амсч хаширсан буруу ойлголтуудыг Монголын хөрснөөс арчих зүг рүү хэцүү ч гэсэн зам гаргаж мацсан. Зөв бодлого дээр суурилж чадсан учраас амжилт олж байна.
-“Киа Моторс Монгол” компани хаалгаа нээгээд нэг жил болчихож байгаа юм уу?
-“Киа Моторс Монгол” компани хаалгаа нээгээд гурав л хонож байна. “Хьюндай Моторс Монгол”, “Киа Моторс Монгол” гээд энэ хоёр компанийн тухай би ярьж байна л даа. Албан ёсны борлуулагч компанийн үйл ажиллагаа гэдэг нь өөрөө бүрэн хэмжээний үйлчилгээ үзүүлдэг бизнес байх ёстой. Бүрэн, иж бүрэн бизнесийн утгаар нь хөгжүүлэх ёстой. Үйлчилгээ чинь найдвартай хийгддэг байх ёстой, оригиналь сэлбэг чинь байх ёстой, тэрийг засдаг засварчид нь байх ёстой. Тэгээд үнэ нь боломжийн байх ёстой. Хэрэглэгчийн шаардлагаар юмаа өөрчилдөг байх ёстой гээд олон шалгуур тавигдаж байгаа юм. “Киа Моторс Монгол” компани хаалгаа нээсэн эхний гурав хоног дотор нээлтэд зориулж тавигдсан машинуудын маань ихэнх нь зарагдаад дуусч байна. Энэ амжилтад хүрсний цаад учир начир нь юу байсан бэ гэдгийг л ярих гээд оролдоод байна л даа. Ерөөсөө угтвар нөхцөл нь “Хьюндай Моторс Монгол” компани нэг жил сайн ажилласных гэж би харж байна.
-Манай автомашин борлуулдаг компаниуд хэрэглэгчдэд машинаа зараад, 20 мянган километрийн баталгаа өгөөд л орхидог. Гэтэл танайх эргэлт хийчихлээ. 100 мянган километр, гурван жил явах баталгаа өгч байна. Энэ үнэхээр бардам ам байна шүү?
-Том амлалт л даа.
-Япон машин л илүү гэсэн нэг тогтчихсон ойлголт манайханд байдаг. Энэ ужиг, гүнзгий тогтсон ойлголтын өмнөөс хэтэрхий том ам юм биш үү. Ерөнхийдөө машинд хандах хандлага, машины хэрэглээ тойрсон соёлын тухайд бид дутуу ард түмэн шүү дээ?
-Би Монгол Улсынхаа хөгжил цэцэглэлтэд итгэдэг. Монгол Улс маань дандаа нэг ийм бүрсгэр, дандаа нэг ийм хүний гологдмол юм хэрэглэдэг байдлаасаа салах хэрэгтэй. Улаанбаатар хот маань ч гэсэн замаа стандартынх нь дагуу барьдаг болох гээд явж байна. Замыг бизнес болгоод сурчихсан, жил болгон нөхөөс хийдэг, тэр нь хэдэн хүний бизнес болоод явж байдаг тэр буруу сэтгэлгээнээсээ удахгүй салах байх. Тэр бизнесийг хийдэг хүмүүс нь ч мөнгөтэй болох байх. Үүнийгээ дагаад улс орондоо халтай аргаар мөнгө олох гэж явахаа болих байх. Явж явж нөгөө л мөнгөгүйн зовлонгоосоо болоод л ёс зүйгүй бизнес рүү хальтирцгаасан шүү дээ. Тэр байдал удахгүй халагдана гэж би итгэдэг. Компаниуд маань алийн болгон жижигхэн байх вэ дээ. Тийм биз дээ. Том байх хэрэгтэй. Улаанбаатар хотын зам дээр ч гэсэн энэ жил овоо их мөнгө төлөвлөгдөж байна. Улаанбаатар хот маань бие даасан статустай болж байна. Өөрсдөө юмаа мэддэг, захиран зарцуулдаг эрхтэй болж байна.
-Тийм ээ, сая манай хотын дарга замын тендер дээр цоо шинэ дуугаралт үзүүлж байна лээ?
-Тийм. Мань хүн одоо хүчтэй болж байгаа байхгүй юу. Эрх мэдэлтэй хүн чанга дуугардаг. Хэлсэн шүү дээ. За, нялуураад байхгүй шүү. Чадахгүй бол танд баяртай гэж л хэлнэ шүү гэж. Дараагийн компани бэлэн байгаа гэж. Ажил ингэж л явах ёстой. Бүтээн байгуулалтын ажил явж байна. Өндөр өндөр барилгууд баригдаж байна. Давхар замууд хийгдэж байна. Тэгэхээр энд нэг юмыг ярихгүй байх аргагүй. Монгол Улс баруун гарын дүрэмтэй улс. Гэвч тэр хууль нь ч хэрэгждэггүй. Баахан буруу талдаа рультэй машин ороод ирчихсэн. Тэрнээс болж хэдэн осол гарч байна, хэдэн хүн нас барж байна. Ямар ямар сөрөг үр дагаврууд гарч байна гэдгээ мэддэггүй. Давхар болон хурдны замууд баригдаад ирэхээр өөрчлөгдөх ёстой олон юм гарч ирнэ. Ядаж л хурдны замаараа бид чинь мөнгөө төлж явдаг болно шүү дээ. Тэгэхээр мөнгө хураадаг цэг маань хоёр биш нэг талдаа л байдаг байхгүй юу. Үүнээс эхлээд хийх ажил зөндөө гарч ирнэ.
-Энэ талаар ЗЦГ-ынхан л хааяа хөндөж байгаа харагддаг. Ингэхэд 100 мянган километрийн баталгааг бусад оронд өгдөг юм уу?
-Бид гурван жил, 100 мянган километр гэсэн энэ баталгааныхаа талаар “Киа”-тайгаа бас зөвшилцсөн. Тэгсний үндсэн дээр шийдвэрээ гаргасан. “Киа” бол Америкт бүр долоон жилийн баталгаа өгдөг юм шүү дээ.
-Долоон жил ээ?
-Тийм ээ, долоон жилийн баталгаа өгдөг. Манайх бол нөхцлөөсөө болоод хагасыг нь авсан. Монголд бид энэ шинэ жишгийг тогтоож чадна гэсэн ойлголттой байгаа. Яагаад гэвэл бид саяхан жишиг засварынхаа төвийг нээлээ. Засварын төвд юу юу байх ёстой, тэр бүх юм байгаа. Тэгээд бид энэ олон засвар хийдэг компаниудыг уриалж байгаа юм. Та нар манай дилер бол. Та нар энэ бизнесийг хийх гэж байгаа бол стандартынх нь дагуу хий. Танд ийм ийм засварын багажууд хэрэгтэй юм байна. Ийм зай талбай хэрэгтэй юм байна. Жижигхэн бол ийм байна, дунд бол ийм байна, том бол ийм байна гээд манай хүмүүс очоод, хэмжээд, стандарт юмыг нь тогтоогоод өгчихнө. Тэгээд “Хьюндай моторс”, “Киа моторс” компанийн итгэмжлэгдсэн засварын төв гээд байгуулчихаж байгаа юм. Хүмүүс ч гэсэн итгэмжлэгдсэн засварын төвөөр юмаа хийлгэж хэвшинэ. Бид тэр хүмүүсийг яаж дэмжиж болох вэ гэхээр засдаг тоног төхөөрөмжийг нь банкуудаар дамжуулаад жижиг дунд бизнесийг дэмжих зээлтэй холбож өгч болох юм. Хоёрдугаарт, тэр хүн өөрөө сэлбэг хайгаад явдаг нь больж байгаа юм. Манайх бүх сэлбэгийн бөөний агуулах нээж байгаа. Тэр агуулахаас очоод л сэлбэгээ авчихна. Интернэтээр захиалгаа өгөөд манайхан хүргээд өгсөн ч болно. Засварын газрын эзэн юугаа авах ёстой вэ гэхээр тэр сервис үзүүлж байгаа, ажлаа хийж байгаа орлогоо л 100 хувь өөрөө авах юм. Бид тэндээс нэг төгрөг ч авахгүй. Засварын газрын үйлчилгээ үзүүлж буй бизнесмэнүүд маань бизнесээ стандарт руу л оруулах ёстой юм. Энэ байдалтай холбогдуулаад нэлээн олон ажлыг Авто тээврийн газраас хийж байгаа бөгөөд сэлбэг оруулж ирж байгаа бөөний төвүүдийг, компаниудыг ч гэсэн шалгаж байх шиг байна. Бид том юмыг хараад жижиг юмыг хардаггүй юм байна л даа. Хуурамч сэлбэг, муу сэлбэгээс болоод авто ослын хэдэн хувь гарч байгааг мэдэхгүй. Эсвэл засварчны буруугаас болж юм засахдаа алдаа гаргасан тохиолдолд хариуцлага нь тооцогддоггүй. Жишээлбэл, та нэг жижигхэн газар очоод машинаа засуулъя гэхэд тэр засварчин үнэхээр мэргэжлийн засварчин мөн юм уу гэдгийг мэдэхгүй байна. Чи үнэхээр мэргэжлийн засварчин мөн үү гэхээр үгүй, би ааваараа заалгасан, зүгээр л өөрөө сурсан гэх мэтийн үг хэлээд сууж байдаг. Ийм осолтой нөхцөлд аюулгүй байдлаа итгэж даатгах газруудгүй л бид явж байна л даа. Тэнд стандарт байх ёстой. Тэрийг чинь засах технологи гэдэг юм байх ёстой. Тэр нь алдагдсан байгаа учраас авто тээврийн салбар маань ч өөрөө дэвждэггүй, компани нь ч өөрөө томордоггүй.
-Нээлтийнхээ үеэр таны сэтгүүлчдэд өгсөн мэдээллийг уншсан. Дэлхийн олон нэр хүндтэй уралдаанаас “Киа”-гийн машинууд шагнал авсан гэж ярьсан байна лээ. Автомашины ертөнцөд ямар ямар том хүлээн зөвшөөрөгдсөн уралдаанууд болдог юм бэ. Эндээс хэдэд нь “Киа”-гийн машинууд шалгарсан тухай сонирхмоор байна?
-”Киа”-ийн менежментийг яг үнэнийг хэлэхэд америкууд хийж байгаа. Солонгосууд хийхгүй байгаа юм л даа. “Киа”-гийн Оptima гэдэг машин гэхэд 2010 оны хамгийн дизайнлаг бөгөөд фэйшнлэг машин гэдэг шагналыг авсан.
-”Киа” 67 жилийн түүхтэй их залуу брэнд юм билээ?
-Тийм. Дэлхийн акулуудтай харьцуулах юм бол залуу л даа. “Киа” бол “Хьюндай”-гийн дагавар компани маягаар явж байгаад бүтцийн болон хөрөнгө оруулагчдын өөрчлөлт нийгдсэн. Гэсэн ч “Хьюндай”-гийн охин компани гэдгээрээ явж байгаа. Менежментийнхээ багийг Америкийн талд шилжүүлсэн. Тэгээд Audi, Wolkeswagen-ий ерөнхий дизайнер байсан хүнийг “Киа” өөрийнхөө ерөнхий дизайнер болгосон юм. Гаднахь өнгө загварууд нь асар их өөрчлөгдсөн. Дотоод шийдлүүд нь ч гэсэн шинэчлэгдсэн. Мэдээллийн технологийн ололттой талуудыг бүгдийг нь тусгасан машинуудыг үйлдвэрлэж байгаа. Дотор талдаа орчин үеийн хүний хэрэгцээнд юу юу хэрэгтэй тэр бүгд хангагдсан. Чанар, инновац хоёрыг хослуулж, элэгдэл хорогдлыг хамгийн доод, өнгө үзэмж дизайн ба техникийн үзүүлэлтийг хамгийн дээд хэмжээнд нь хүргэсэн болохыг “Киа”-гийн бүх загвараас харах болно.
-Нээлтээ хийснээс хойш хэд орчим машин зарав. Өнгөрсөн өдрүүдэд ямар гүйлгээ хийснээ ярьж болох уу. Эсвэл бизнесийн нууц уу?
-Болно болно. Ер нь бизнесээ нууц л гээд байх юм бол бизнес нь томордоггүй юм шиг байгаа юм. Бизнес бол нээлттэй байх тусмаа л явах ёстой. Бид сая 40 гаруй машин оруулж ирсэн. Одоо долоон машинтай л сууж байна. Дөнгөж гурав хонож байхад хүмүүст үзүүлэх машингүй болчих гээд байна. Тэгээд заримыг нь зарахыг нь болиулаад машин иртэл түр байж бай гээд байлгаж байгаа нь энэ.
-”Киа”-гийн машин сонирхогчдыг нас хүйс, ажил хэргээр нь ангилбал ямархуу улсууд их сонирхож байна?
-Ажиглаж үзсэн. Бид одоо яг шилжилтийн үеэ туулаад дуусч байна. 20 жил бизнес хийчихсэн хүмүүсийн хүүхдүүд нь ид насанд хүрч байна л даа. Амьдрал ахуй нь цэгцэрч, компаниуд нь хөл дээрээ зогссон байна. Хүүхдүүддээ машин авч өгч амьдралын замыг нь шинэ машинаар эхлүүлье гэсэн хүмүүс их байна. Хоёрдугаарт, миний үеийн залуучууд бол дунджаас дээгүүр шатны менежерүүд болчихсон байна. Тэр хүмүүс их авч байна. Гуравдугаарт, одоо бизнес хийж байгаа залуучууд маань гэр бүлдээ их анхаарал тавьж, гэр бүлийн нэр төр, аюулгүй байдал гэдэг юмыг их боддог болсон байна. Тийм учраас тэр хүмүүс эхнэрүүддээ машин их авч байна. Дөрөвдүгээрт, улсын байгууллагууд. Бас такси компаниуд их сонирхож байна. Хүмүүст манай өгч байгаа гурван жилийн баталгаа бас их нөлөөлж байна л даа. Шинэ, үнэ өртгийн хувьд харьцангуй хямд, баталгаат үйлчилгээ санал болгож байгаа болохоор тэд манайхаар үйлчлүүлэх сонирхолтой байна.
-Машины нэр хүндийг тодорхойлдог хуучин ойлголтууд ингэхэд хэр өөрчлөгдсөн бэ. Жишээ нь “Бенз ба бусад машин” гэсэн нэг алдартай сурталчилгаа байдаг. Энэ тухай таны юу хэлэх сонин байна?
-Тэр одоо өөрчлөгдөөд удаж байна шүү дээ. Жишээлбэл, америкуудын ойлголт асар өөрчлөгдсөн. Америк бол том гүрэн. Дэлхийн эдийн засгийн хэдэн хувийг ч хяналтандаа байлгадаг юм. Энэ мэт өөрийгөө их гүрэн гэж бодох өдий төдий шалтгаантай. Тэрийгээ дагаад бүх юм маань том байх ёстой гэж үздэг үзэл тэдэнд байсан бол одоо тэр сэтгэлгээ нь өөрчлөгдсөн. Америкт бол аль болох жижиг, бензин бага иддэг машин чухал. Яагаад гэвэл Америк өргөн уудам нутагтай, тэнд машингүй бол хэцүү болохоор тэдний том машин сонирхох сонирхол буурчихсан. Тийм учраас Америкт солонгос машинууд тэсрэлт хийж байгаа. Тэгэхээр “Киа” дээр нэг ажиглагддаг юм нь “Киа”-гийн түүх 1970-аад оны Солонгосын түүхтэй маш адилхан. Солонгос 1970-1980-аад онд үсрэлт хийгээд дэлхийн анхаарал татсан улсын нэг болж байсан. Эдийн засаг нь бүр гэнэт цойлсон. Тэгвэл сая сүүлийн 2009, 2010 онд “Киа” 38 хувийн өсөлттэй компани болж өссөн. Монгол бас яг тийм өсөлтийн шатан дээрээ явж байна.
-Би танаас машинд хандах хэрэглээний соёлд дэлхийд гарч байгаа өөрчлөлтүүдийн талаар сонсохыг хүсч байна. Жишээлбэл, зарим хүн машин бол маяг биш хэрэглээ. Хөл дүүжлээд л хүрэх газар нь хүргэчихэж байвал болоо гэдэг?
-Сүүлийн үед бол энэ юугаараа хэмжигдээд ирж байгаа вэ гэхээр эдийн засаг талаасаа хэмжигдээд ирж байгаа юм л даа. Бүх юм эрчим хүч, бензинээс хамааралтай. Дэлхий ч өөрөө хамааралтай болоод ирж байна. Одоо эдийн засагт бензин бага иддэг машин, “Эко” буюу байгальд ээлтэй машин хэрэгтэй болоод ирж байна. Манай “Киа”-гийн машинууд бол байгальд ээлтэй, хэрэглээ талдаа гэхэд бага бензин иддэг, дээр нь эзэндээ ээлтэй машин. Монголд байгаа машины дилерүүд, дистрибьютерүүдийн нэг буруу бодлого нь яаж гарсан бэ гэхээр машинаа зарчихаад араас нь үйлчилгээгээ өндөр үнэтэй зараад байна. Бид машинаа хямдхан зарлаа, үйлчилгээгээ хямдрууллаа. Ардуудад ойрхон болох ёстой гэж ойлгож байгаа. Сая та хэллээ. Машин бол хэрэглээ. Хуучин байсан ч хамаагүй гэж боддог тухай. Одоо орчин үед тийм биш. Одоо монгол хүн үнэтэй болж байна шүү дээ. Жишээлбэл, би менежер ажилд авъя гэхэд маш их өрсөлдөөн дундаас сайн хүн олж чадахгүй байгаа юм. Сайн хүн үнэтэй болчихож. Тэгэхээр сайн болохын төлөө хүмүүс тэмүүлэх ёстой. Сайн болохын тулд сэтгэлгээгээ өөрчлөх ёстой. Монгол хүн алийн болгон хуучин байх юм бэ. Алийн болгон үнэгүй байх юм бэ. Монгол хүн үнэтэй болж байна шүү дээ. Жишээлбэл, өөрийн салбарт шалгарсан чадвартай бол та үнэтэй болж ирж байна. Жишээлбэл, одоо манайд дундаж менежерийн цалин 800 мянга болж байна. Бид өөрсдийгөө алийн болгон хямдхан үнэлэх вэ дээ. Өөрийгөө хүн үнэлээд эхлэхээр ядаж нэг шинэ юм уная даа гэдэг ч юм уу. Ядаж хүнд аятайхан харагдъя даа. Алийн болгон хуучин байхав гэсэн үнэлэмжийн өөрчлөлт ороод ирж байгаа байхгүй юу. Одоо Монгол Улс Катар шиг, Арабын бусад улс шиг хурдан өөрчлөгдөх болно. Таны амь нас, таны ирээдүй, таны амьдрал маш үнэтэй зүйл биз дээ. Тэгэхээр өөрийгөө ингэж дэнчин тавьж, үнэ цэнгүй явж бид болохгүй. Би заримдаа гудамжаар явж байгаа машинуудыг хараад энэ хүн ийм машин унаж байснаас нийтийн тээврээр явж байхгүй дээ гэж өөрийн эрхгүй харамсдаг. Тэр хүний амьдрал нь хуучин машинаа сэлбэх гэсээр байтал, хуучин машиныхаа юмыг солих гэсээр байтал уруудаад л байгаа байхгүй юу. Машинтай болж харагдах гол нь биш шүү дээ. Тэр машин танд ажлыг чинь хийж өгч байх ёстой. Хоол идэх мөнгөнөөс нь машин нь зулгаагаад байвал хэцүү биз дээ. Шинэ машины нэг ололттой тал бол баталгаат хугацаатай байдаг. Машин өөрөө паспорттой болж байгаа юм. Та яг цаг хугацаанд нь юмаа солиулсан байна. Ингэсэн байна, тэгсэн байна гээд нөгөө машинаа буцаагаад зарахад нь ч гэсэн би яг үүнийг ингэж тэгсэн, паспорт нь энэ байна гээд амьтай машин үзүүлнэ ш дээ.
Би одоо авах гэж байгаа арга хэмжээнийхээ талаар яръя л даа. Бид нийтийн тээврийнхэнтэй хамтраад автобусныхаа насжилтыг сая тодорхойллоо л доо. Манайд яг ямар машин хэзээ үйлдвэрлэгдсэнийг тогтоох систем байдаг. Энэ машин хэзээ үйлдвэрлэгдэж вэ, яаж вэ, хаашаа зарагдаж вэ гээд. Тэгээд нийтийн тээврийн газрынхан нийтийн тээвэрт явж байгаа, орон нутгийн тээвэрт явж байгаа “Хьюндай”-гийн автобусуудыг манайд кодоор өгөөд, бид кодоор нь шалгаад үзсэн чинь 70-90 хувь нь ийм машин байхгүй гэсэн хариу гарч ирж байгаа юм. Энд эдийн засгийн хувьд гэмт хэргийн шинжтэй үйлдэл нуугдаж байж болох юм. Жишээлбэл, солонгосчуудтай нийлээд монголчууд 1996 оны машиныг pin кодыг нь засаад 2005 оны машин болгоод зарчихаж байна. Тийм машинуудыг капитал засвар хийгээд, бүх юмыг нь өөрчлөөд 10 саяын үнэтэй машиныг 50 саяар зарчихаж байгаа юм. Тэгэхээр авч байгаа хүн хохирч байгаа биз. Бид “Хьюндэй”-гийн том оврын автобус, тусгай зориулттай автомашины дилерийн хувьд, “Хьюндэй”-гийн нэр хүндийг нь тухайн улсдаа хадгалах, хамгаалах үүрэгтэй. 2005 оны автобус гээд 1990 оны автобус авчирч өгөөд, тэрнээс нь болоод осол гарахаас өгсүүлээд өчнөөн сөрөг үр дагаврууд гарч байдаг. Ийм нэг жижигхэн мөнгөний төлөө нэг нэгийгээ хуурч мэхэлсэн юмнууд яваад байгаа учраас бид үүнийг эдийн засгийн цагдаагийн газарт өгөөд, Авто тээврийн газраар шалгуулаад цэгцэнд нь оруулах гэж оролдож байна. Монгол Улс хөгжих болно. Гэхдээ ийм нэг жижигхэн юмнуудыг цэгцэлж авахгүй бол болохгүй. Ерөнхий сайд нэг удаа хэлж байсан манайхан нэг тийм сонин ченж сэтгэхүйтэй гэж. Энэ яг үнэн. Тэгэхээр нэг жижигхэн компани ч гэсэн үүнийг өөрчлөхийн төлөө стандартын бизнес хийгээд, стандартын юмыг оруулж ирээд ингээд явж байна. Бид дор бүрнээ ингэж стандарт руу шилжихгүй бол Монгол Улс маань өөрчлөгдөхгүй ш дээ.
-Та манай Ц.Балдорж эрхлэгчийн туслах байсан. Хаана юу хийж, хэрхэн ажиллаж амьдарч байгаад гарч ирэв ээ?
-Миний хамгийн хайртай хүний тухай дурьдсанд баярлалаа. Би бол тэр хүний удирдлаган дор ажиллаж байсандаа үнэхээр их баярлаж явдаг. Их сургуульд байхад Ц.Балдорж эрхлэгч намайг татаж аваад, би дор нь ажилласан. Түүний надад хэлж байсан үг нь одоо ч санаанаас гардаггүй юм. Би чамд мөнгө өгөхгүй. Би хүмүүст мөнгө өгч байж болно. Гэхдээ энэ хамаагүй. Чи намайг юу хийж байна, яаж байна гэдгийг тоть шиг л дуурайгаад байх юм бол чи нэг л өдөр насны хоолтойгоо болно доо гэж. Эрхлэгч маань маш гүйлгээ ухаантай, хэвлэлийн хүн гэхээсээ илүү бизнес талдаа асар их хөгжсөн хүн байсан. Хүмүүс тэр хүнийг хэвлэлийн магнат, сэтгүүлч гэдэг талаас нь их хардаг юм. Тэр хүний дотор бол асар том бизнесмений философи байдаг байсан. Тухайн үедээ сэтгэж байсан юм нь гурав дөрвөн үеийн дараахь юмыг харж байсан байгаа юм л даа. Хьюндэй-тэй танилцсан түүх маань ч талийгаачтай хамааралтай. Бал ах маань дэлхийн хэмээний олон хүнтэй найзалж байсан л даа. Тухайн үед туслахыг нь хийж байсан гэдэг утгаар нь тэр хүмүүстэй би холбогдож байсан. Одоо ч гэсэн тэр хүмүүсийн тусламж дэмжлэг, миний гадаад дотоод харилцаа холбоо бүх юман дээр туслалцаа болж байдаг. Бал ах намайг дээрээс харж байгаа юм шиг, араас чиглүүлж байгаа юм шиг санагдах үе ч бий.
-Солонгост сургууль төгссөн үү?
-Тэгсэн. Солонгост сургууль төгссөн.
-Ямар сургуульд, ямар мэргэжлээр?
-Бас л ахтай маань холбоотой. Улаанбаатар зочид буудлыг хувьчилж аваад, намайг оюутан байхад тэндээ ажиллуулж байлаа. Тэгээд дараа нь жуулчны компани байгуулаад, жуулчны компанид нь ажиллаад, удалгүй Солонгос руу хүмүүс явуулдаг болоод, тэр үйл ажиллагаанд нь оролцоод явсан. Солонгостой нэлээн ойрхон байсан учраас Солонгост зочид буудлын менежментээр төгссөн. Зочид буудлын менежментээр төгссөн маань ч гэсэн одоо миний хийж байгаа бизнест их нөлөөлж байгаа юм. Яагаад гэвэл зочид буудлын менежмент гэдэг бол онол байдаггүй мэргэжил. Онол биш стандарт үйлчилдэг. Энэ энд байх юм бол энэ энд л байх ёстой. Энэ байхгүй бол энэ байхгүй гэдэг юм заадаг юм. Би инженер биш учраас машиныг тийм ч их сонирхдоггүй байсан. Яг ингээд машинтай холбогдоод ирэхээр машин үйлчилгээний борлуулалтад стандарт их хэрэг болж байна.
-Одоо “Шунхлай” компанитай хамтарч ажиллаж байна уу. Охин компани нь гэсэн байх аа?
-Тийм.
-Яагаад “Шунхлай”-г сонгосон юм бэ?
-Энэ бас их сонин түүх л дээ. П.Батсайхан захирал бид хоёр нэг ТББ-д хамаарагддаг юм. Бас л нөгөө нийгмээ өөрчилье, өөрчлөлт нь өөрөө байя гэсэн уриатай. Тэнд хүн яах гэж ордог вэ гэхээр өөрийгөө бусдад таниулах гэж ордог. Жишээлбэл, Монгол Улс өнөөдөр гаднын бүх оронд нээлттэй улс болж байна л даа. Тэгэхээр нэг миний үеийн нөхөр энд ирээд юм ярихад “А” гэж дуугарахад нь адилхан төвшинд л бид дуугардаг байх ёстой байхгүй юу. Монголчууд интернэшнл хүн болох ёстой. Сүүлийн үед ажиглагдаад байгаа нэг юм бол гаднынхныг их тахин шүтэх явдал. Үүнд би жаахан бухимдалтай явдаг. Зүгээр нэг хөрөнгө оруулалт гэж байдаггүй. Хүмүүс ашиг олох гэж л хөрөнгө оруулдаг байхгүй юу. Монгол улсаас мөнгө олох гэж орж ирж байгаа гэдгийг л маш сайн ойлгох ёстой. Манай “Киа”-д нэг ийм уриа байгаа юм. “Сэтгэхүйгээ өөрчлөе” гэсэн. Одоо Монгол улс том тоглогч орон болж байна. Гэтэл бидний хажууд Хятад улс гэж нэг ходоодгүй мангас байна. Энэ том зах зээлийн хэрэглээг хангахын тулд бид өрсөлдөнө. Үүгээр дамжиж мэдээж орлого орж ирнэ. Дэлхий яагаад монголд сонирхолтой байгаа юм бэ. Хуучин монгол гэхээр өө, чи хамтарч ажиллана гэж юу яриад байгаа юм бэ, харин тусламж энэ тэр авбал болох юм гэсэн иймэрхүү байдлаар бидэнтэй харьцдаг байсан бол одоо хамтрая гэдэг болсон. Монгол моодонд орж байна. Тийм учраас монгол хүн өөрийгөө моодонд оруулах ёстой байхгүй юу. Монгол хүн эрхэмсэг байх ёстой. Энийг л бид үргэлж бодмоор байна.
-Сүүлийн үед “Ярилцъя” буландаа шинэ цагийн залуу лидерүүдийг түлхүү урьж ярилцаж байгаа. Тэдгээр цоо шинэ өнгө төрхийн нэгэн илэрхийлэл гэж таныг үзэж байна. Урилгыг маань хүлээж авсанд баярлалаа?
-Баярлалаа.
-”КИА МОТОРС МОНГОЛ” гэх шинэхэн компани үүд хаалгаа нээсэн тухай зар түгээд тун удаагүй байна. Энэ шинэхэн үед захирлыг нь урьж ярилцаж байгаа нь таатай хэрэг. “КИА” брэндийн будаг нь ханхалсан машинууд манай хотоор салхи татуулан давхиж байна. Энэ бүхэн мэдээж тантай холбоотой. Эндээс яриагаа эхлэх үү?
-”Киа моторс Монгол” компани бол “Хьюндай Mоторс” компанийн л үргэлжлэл. 2009 оны сүүлээр хямрал эцэслэж байх үед ихэнхи компани уруудаж байсан бол Солонгосын машин үйлдвэрлэгч “Хьюндай” корпорац маш их амжилт олсон. Түүхэндээ байгаагүй их амжилтыг олсон. Нэг талдаа хямрал байдаг, нэг талдаа амжилт байдаг гэдгийг жинхэнэ амьдрал дээр харуулсан компани бол “Хьюндай” корпорац юм.
-Оptima машины Америкийн зах зээл дээр олсон амжилт дээр суурилж ярьж байна уу. Эсвэл?
-Бид эхлээд “Киа”-гийн ажил хийдэг машинуудыг нь оруулж ирсэн юм. Ажил хийдэг машиных нь албан ёсны борлуулагч шүү дээ, бас. Бензиний машин, усны машин, том чирэгчүүд гээд. Эд бол эзэндээ мөнгө оруулдаг машин. Манай эдийн засаг унтаа, жижигхэн, хаагдмал байдалд нэлээд цаг хугацааг туулж ирлээ. Нэгэнт нийтдээ эдийн засаг өөрөө ийм өнгө төрхтэй байсан болохоор хүмүүс маань ихэвчлэн бэлэн мөнгөө барьж яваад л Солонгосоос хуучин машин худалдаж авдаг байсан. Өөр боломж ч бага байж. Гэвч тэр авсан машин нь таваас зургаа, дээд тал нь 10 жил ашиглагдчихсан машинууд байдаг. Тэндээ үнэ нь бүр уначихсан. Ашиглах боломжгүй болчихсон тийм машинуудыг авчраад л бид энд үйл ажиллагаагаа явуулдаг байлаа шүү дээ. Тэгвэл бид 2009 онд хэрэглэгчдэдээ юу санал болгосон бэ гэхээр ерөөсөө машин авах гэж байгаа энэ том мөнгөө үйлдвэрээ, компаниа том болгоход ашиглаач ээ. Битгий явж, их зардлаар хуучин машин аваач ээ.
Энэ машинууд өөрөө мөнгөө хийдэг машинууд. Тийм учраас ажил хийдэг машин гэж нэрлэж ч болох юм. Тэдгээр ажил хийдэг машинуудыг бид хэрэглэгчиддээ лизингээр өгөхийг санал болгосон. Энэ машинууд өөрөө өдөр тутам ажилтай байдаг болохоор эзэндээ ямар нэгэн хүнд дарамт байхгүй. Жишээлбэл, та 70 мянган доллараар машин авах байсан бол манайд 10 мянган долларыг нь өгөөд лизингээр машинаа гар дээрээ авчихаж байгаа юм. Солонгосоос хуучин машин авч байхын оронд 10 мянган доллараар манайхаас машин аваад лизингийн үйлчилгээтэй нь хамт буцаагаад машинаараа мөнгөө төлөх боломжтой болж ирж байгаа бөгөөд таны машин ажилтай л бол танд дарамт учруулахгүйгээр үнээ өөрөө хийж өгч байгаа хэлбэр юм. Энэ бизнесийг бид жил хэртэй нэлээн амжилттай хэрэгжүүллээ. Монголын тэргүүлэх бүх л компани манай хэрэглэгчид болсон. Бид тухайн компаниудад чанартай үйлчилгээ үзүүлж байгаа учраас тэд манайхтай хамтран ажиллаж байна. “АПУ”-гаас эхлээд “Эрдэнэт” үйлдвэр, MCS, “Сод Монгол” гээд Монголдоо эхний 20-д жагсдаг бүх компани манай хэрэглэгчид. 2010 онд бид үйл ажиллагаагаа том компаниуд руу түлхүү хандуулсан бол 2011 онд Монголынхоо бүх компаниуддаа хүрч ажиллая гэж зорьж байна. Тэгэхээр бид тоо бодох л хэрэгтэй болж байгаа юм л даа. Хэрэглэгчид маань энэ нөхцлийн учрыг сайн ойлгох, үр ашигтай тооцоо хийх хэрэгтэй байна. Өмнө нь эдийн засаг унтаа үед хийх ажил байгаагүй болохоор нөгөө үнэтэй авсан машин чинь зогсоод, ашиггүй болоод ирсэн бол одоо манай эдийн засагт сэргэлт ирсэн. Байдал өөрчлөгдсөн. Одоо компаниуд маань маш их ажилтай болж байна. Хариуцлагатай болж байна. Түүнийгээ дагаад өндөр чанарыг шаардаж байна. Тийм учраас таны нөгөө ачаа тээвэрлэж байгаа машин чинь хамгийн нэгдүгээрт, найдвартай байх ёстой. Хоёрдугаарт, хүмүүсийн “хоол”-ыг тээж байгаа гэдэг утгаараа хөлдөөгч, бусад тоноглосон технологиуд нь найдвартай байх ёстой гээд ингээд шаардлага нь тодорхой жишигт тавигдаад эхлэхээр хуучин машинууд маань болохоо болиод ирж байгаа юм л даа. Яг энэ ачааны машины секторт бол “Хьюндай”-тай өрсөлдөх машинууд бага л даа. Япон машинууд өрсөлдвөл өрсөлдөх байх. Хятад машинууд бол найдвартай гэдэг үндсэн шаардлага дээр арай болоогүй байгаа. Хятадаас манайхан юу авчирч байна вэ гэхээр энгийн үгээр хэлэхэд ерөөсөө л гар аргаар хашаанд угсарчихсан машиныг Монголд оруулж ирээд байгаа байхгүй юу. Тэгээд энэ нь нэгдүгээрт, ямар ч баталгаа байхгүй. Сая нэг том хэрэг гарлаа шүү дээ. Компанийнх нь нэрийг хэлээд яахав. 70 гаруй тэрбум төгрөгийн хогны машин авсан байгаа юм. Бүгд зогсчихсон. Эргээд сэлбэг нь олдохгүй байна. Яасан гэхээр угсарчихсан машинууд оруулаад ирчихсэн. Ардаа ямар ч баталгаа байхгүй.
-Сонссон мэдээлэл байна. Хогны машинууд оруулж ирээд маш их хохирол амссан гэсэн?
-Бид хэрэглэгчдийг ийм нэг буруу, хуучин сэтгэлгээнээс нь салгах гэж бүтэн жил оролдсоны дүнд хэрэглэгчдийнхээ итгэлийг олж авсан. Нэлээн олон харилцагчтай болсон. Харилцагчид маань бидэнд итгэдэг болж байна. Бид чинь шинэ компани шүү дээ. Гэхдээ шинэ гэдэг утгаараа бүх юманд түүхий хандах зарчим бариагүй. Жинхэнэ стандартын дагуу хөдөлж эхэлсэн. Хэрэглэгчдийн хамгийн их амсч хаширсан буруу ойлголтуудыг Монголын хөрснөөс арчих зүг рүү хэцүү ч гэсэн зам гаргаж мацсан. Зөв бодлого дээр суурилж чадсан учраас амжилт олж байна.
-“Киа Моторс Монгол” компани хаалгаа нээгээд нэг жил болчихож байгаа юм уу?
-“Киа Моторс Монгол” компани хаалгаа нээгээд гурав л хонож байна. “Хьюндай Моторс Монгол”, “Киа Моторс Монгол” гээд энэ хоёр компанийн тухай би ярьж байна л даа. Албан ёсны борлуулагч компанийн үйл ажиллагаа гэдэг нь өөрөө бүрэн хэмжээний үйлчилгээ үзүүлдэг бизнес байх ёстой. Бүрэн, иж бүрэн бизнесийн утгаар нь хөгжүүлэх ёстой. Үйлчилгээ чинь найдвартай хийгддэг байх ёстой, оригиналь сэлбэг чинь байх ёстой, тэрийг засдаг засварчид нь байх ёстой. Тэгээд үнэ нь боломжийн байх ёстой. Хэрэглэгчийн шаардлагаар юмаа өөрчилдөг байх ёстой гээд олон шалгуур тавигдаж байгаа юм. “Киа Моторс Монгол” компани хаалгаа нээсэн эхний гурав хоног дотор нээлтэд зориулж тавигдсан машинуудын маань ихэнх нь зарагдаад дуусч байна. Энэ амжилтад хүрсний цаад учир начир нь юу байсан бэ гэдгийг л ярих гээд оролдоод байна л даа. Ерөөсөө угтвар нөхцөл нь “Хьюндай Моторс Монгол” компани нэг жил сайн ажилласных гэж би харж байна.
-Манай автомашин борлуулдаг компаниуд хэрэглэгчдэд машинаа зараад, 20 мянган километрийн баталгаа өгөөд л орхидог. Гэтэл танайх эргэлт хийчихлээ. 100 мянган километр, гурван жил явах баталгаа өгч байна. Энэ үнэхээр бардам ам байна шүү?
-Том амлалт л даа.
-Япон машин л илүү гэсэн нэг тогтчихсон ойлголт манайханд байдаг. Энэ ужиг, гүнзгий тогтсон ойлголтын өмнөөс хэтэрхий том ам юм биш үү. Ерөнхийдөө машинд хандах хандлага, машины хэрэглээ тойрсон соёлын тухайд бид дутуу ард түмэн шүү дээ?
-Би Монгол Улсынхаа хөгжил цэцэглэлтэд итгэдэг. Монгол Улс маань дандаа нэг ийм бүрсгэр, дандаа нэг ийм хүний гологдмол юм хэрэглэдэг байдлаасаа салах хэрэгтэй. Улаанбаатар хот маань ч гэсэн замаа стандартынх нь дагуу барьдаг болох гээд явж байна. Замыг бизнес болгоод сурчихсан, жил болгон нөхөөс хийдэг, тэр нь хэдэн хүний бизнес болоод явж байдаг тэр буруу сэтгэлгээнээсээ удахгүй салах байх. Тэр бизнесийг хийдэг хүмүүс нь ч мөнгөтэй болох байх. Үүнийгээ дагаад улс орондоо халтай аргаар мөнгө олох гэж явахаа болих байх. Явж явж нөгөө л мөнгөгүйн зовлонгоосоо болоод л ёс зүйгүй бизнес рүү хальтирцгаасан шүү дээ. Тэр байдал удахгүй халагдана гэж би итгэдэг. Компаниуд маань алийн болгон жижигхэн байх вэ дээ. Тийм биз дээ. Том байх хэрэгтэй. Улаанбаатар хотын зам дээр ч гэсэн энэ жил овоо их мөнгө төлөвлөгдөж байна. Улаанбаатар хот маань бие даасан статустай болж байна. Өөрсдөө юмаа мэддэг, захиран зарцуулдаг эрхтэй болж байна.
-Тийм ээ, сая манай хотын дарга замын тендер дээр цоо шинэ дуугаралт үзүүлж байна лээ?
-Тийм. Мань хүн одоо хүчтэй болж байгаа байхгүй юу. Эрх мэдэлтэй хүн чанга дуугардаг. Хэлсэн шүү дээ. За, нялуураад байхгүй шүү. Чадахгүй бол танд баяртай гэж л хэлнэ шүү гэж. Дараагийн компани бэлэн байгаа гэж. Ажил ингэж л явах ёстой. Бүтээн байгуулалтын ажил явж байна. Өндөр өндөр барилгууд баригдаж байна. Давхар замууд хийгдэж байна. Тэгэхээр энд нэг юмыг ярихгүй байх аргагүй. Монгол Улс баруун гарын дүрэмтэй улс. Гэвч тэр хууль нь ч хэрэгждэггүй. Баахан буруу талдаа рультэй машин ороод ирчихсэн. Тэрнээс болж хэдэн осол гарч байна, хэдэн хүн нас барж байна. Ямар ямар сөрөг үр дагаврууд гарч байна гэдгээ мэддэггүй. Давхар болон хурдны замууд баригдаад ирэхээр өөрчлөгдөх ёстой олон юм гарч ирнэ. Ядаж л хурдны замаараа бид чинь мөнгөө төлж явдаг болно шүү дээ. Тэгэхээр мөнгө хураадаг цэг маань хоёр биш нэг талдаа л байдаг байхгүй юу. Үүнээс эхлээд хийх ажил зөндөө гарч ирнэ.
-Энэ талаар ЗЦГ-ынхан л хааяа хөндөж байгаа харагддаг. Ингэхэд 100 мянган километрийн баталгааг бусад оронд өгдөг юм уу?
-Бид гурван жил, 100 мянган километр гэсэн энэ баталгааныхаа талаар “Киа”-тайгаа бас зөвшилцсөн. Тэгсний үндсэн дээр шийдвэрээ гаргасан. “Киа” бол Америкт бүр долоон жилийн баталгаа өгдөг юм шүү дээ.
-Долоон жил ээ?
-Тийм ээ, долоон жилийн баталгаа өгдөг. Манайх бол нөхцлөөсөө болоод хагасыг нь авсан. Монголд бид энэ шинэ жишгийг тогтоож чадна гэсэн ойлголттой байгаа. Яагаад гэвэл бид саяхан жишиг засварынхаа төвийг нээлээ. Засварын төвд юу юу байх ёстой, тэр бүх юм байгаа. Тэгээд бид энэ олон засвар хийдэг компаниудыг уриалж байгаа юм. Та нар манай дилер бол. Та нар энэ бизнесийг хийх гэж байгаа бол стандартынх нь дагуу хий. Танд ийм ийм засварын багажууд хэрэгтэй юм байна. Ийм зай талбай хэрэгтэй юм байна. Жижигхэн бол ийм байна, дунд бол ийм байна, том бол ийм байна гээд манай хүмүүс очоод, хэмжээд, стандарт юмыг нь тогтоогоод өгчихнө. Тэгээд “Хьюндай моторс”, “Киа моторс” компанийн итгэмжлэгдсэн засварын төв гээд байгуулчихаж байгаа юм. Хүмүүс ч гэсэн итгэмжлэгдсэн засварын төвөөр юмаа хийлгэж хэвшинэ. Бид тэр хүмүүсийг яаж дэмжиж болох вэ гэхээр засдаг тоног төхөөрөмжийг нь банкуудаар дамжуулаад жижиг дунд бизнесийг дэмжих зээлтэй холбож өгч болох юм. Хоёрдугаарт, тэр хүн өөрөө сэлбэг хайгаад явдаг нь больж байгаа юм. Манайх бүх сэлбэгийн бөөний агуулах нээж байгаа. Тэр агуулахаас очоод л сэлбэгээ авчихна. Интернэтээр захиалгаа өгөөд манайхан хүргээд өгсөн ч болно. Засварын газрын эзэн юугаа авах ёстой вэ гэхээр тэр сервис үзүүлж байгаа, ажлаа хийж байгаа орлогоо л 100 хувь өөрөө авах юм. Бид тэндээс нэг төгрөг ч авахгүй. Засварын газрын үйлчилгээ үзүүлж буй бизнесмэнүүд маань бизнесээ стандарт руу л оруулах ёстой юм. Энэ байдалтай холбогдуулаад нэлээн олон ажлыг Авто тээврийн газраас хийж байгаа бөгөөд сэлбэг оруулж ирж байгаа бөөний төвүүдийг, компаниудыг ч гэсэн шалгаж байх шиг байна. Бид том юмыг хараад жижиг юмыг хардаггүй юм байна л даа. Хуурамч сэлбэг, муу сэлбэгээс болоод авто ослын хэдэн хувь гарч байгааг мэдэхгүй. Эсвэл засварчны буруугаас болж юм засахдаа алдаа гаргасан тохиолдолд хариуцлага нь тооцогддоггүй. Жишээлбэл, та нэг жижигхэн газар очоод машинаа засуулъя гэхэд тэр засварчин үнэхээр мэргэжлийн засварчин мөн юм уу гэдгийг мэдэхгүй байна. Чи үнэхээр мэргэжлийн засварчин мөн үү гэхээр үгүй, би ааваараа заалгасан, зүгээр л өөрөө сурсан гэх мэтийн үг хэлээд сууж байдаг. Ийм осолтой нөхцөлд аюулгүй байдлаа итгэж даатгах газруудгүй л бид явж байна л даа. Тэнд стандарт байх ёстой. Тэрийг чинь засах технологи гэдэг юм байх ёстой. Тэр нь алдагдсан байгаа учраас авто тээврийн салбар маань ч өөрөө дэвждэггүй, компани нь ч өөрөө томордоггүй.
-Нээлтийнхээ үеэр таны сэтгүүлчдэд өгсөн мэдээллийг уншсан. Дэлхийн олон нэр хүндтэй уралдаанаас “Киа”-гийн машинууд шагнал авсан гэж ярьсан байна лээ. Автомашины ертөнцөд ямар ямар том хүлээн зөвшөөрөгдсөн уралдаанууд болдог юм бэ. Эндээс хэдэд нь “Киа”-гийн машинууд шалгарсан тухай сонирхмоор байна?
-”Киа”-ийн менежментийг яг үнэнийг хэлэхэд америкууд хийж байгаа. Солонгосууд хийхгүй байгаа юм л даа. “Киа”-гийн Оptima гэдэг машин гэхэд 2010 оны хамгийн дизайнлаг бөгөөд фэйшнлэг машин гэдэг шагналыг авсан.
-”Киа” 67 жилийн түүхтэй их залуу брэнд юм билээ?
-Тийм. Дэлхийн акулуудтай харьцуулах юм бол залуу л даа. “Киа” бол “Хьюндай”-гийн дагавар компани маягаар явж байгаад бүтцийн болон хөрөнгө оруулагчдын өөрчлөлт нийгдсэн. Гэсэн ч “Хьюндай”-гийн охин компани гэдгээрээ явж байгаа. Менежментийнхээ багийг Америкийн талд шилжүүлсэн. Тэгээд Audi, Wolkeswagen-ий ерөнхий дизайнер байсан хүнийг “Киа” өөрийнхөө ерөнхий дизайнер болгосон юм. Гаднахь өнгө загварууд нь асар их өөрчлөгдсөн. Дотоод шийдлүүд нь ч гэсэн шинэчлэгдсэн. Мэдээллийн технологийн ололттой талуудыг бүгдийг нь тусгасан машинуудыг үйлдвэрлэж байгаа. Дотор талдаа орчин үеийн хүний хэрэгцээнд юу юу хэрэгтэй тэр бүгд хангагдсан. Чанар, инновац хоёрыг хослуулж, элэгдэл хорогдлыг хамгийн доод, өнгө үзэмж дизайн ба техникийн үзүүлэлтийг хамгийн дээд хэмжээнд нь хүргэсэн болохыг “Киа”-гийн бүх загвараас харах болно.
-Нээлтээ хийснээс хойш хэд орчим машин зарав. Өнгөрсөн өдрүүдэд ямар гүйлгээ хийснээ ярьж болох уу. Эсвэл бизнесийн нууц уу?
-Болно болно. Ер нь бизнесээ нууц л гээд байх юм бол бизнес нь томордоггүй юм шиг байгаа юм. Бизнес бол нээлттэй байх тусмаа л явах ёстой. Бид сая 40 гаруй машин оруулж ирсэн. Одоо долоон машинтай л сууж байна. Дөнгөж гурав хонож байхад хүмүүст үзүүлэх машингүй болчих гээд байна. Тэгээд заримыг нь зарахыг нь болиулаад машин иртэл түр байж бай гээд байлгаж байгаа нь энэ.
-”Киа”-гийн машин сонирхогчдыг нас хүйс, ажил хэргээр нь ангилбал ямархуу улсууд их сонирхож байна?
-Ажиглаж үзсэн. Бид одоо яг шилжилтийн үеэ туулаад дуусч байна. 20 жил бизнес хийчихсэн хүмүүсийн хүүхдүүд нь ид насанд хүрч байна л даа. Амьдрал ахуй нь цэгцэрч, компаниуд нь хөл дээрээ зогссон байна. Хүүхдүүддээ машин авч өгч амьдралын замыг нь шинэ машинаар эхлүүлье гэсэн хүмүүс их байна. Хоёрдугаарт, миний үеийн залуучууд бол дунджаас дээгүүр шатны менежерүүд болчихсон байна. Тэр хүмүүс их авч байна. Гуравдугаарт, одоо бизнес хийж байгаа залуучууд маань гэр бүлдээ их анхаарал тавьж, гэр бүлийн нэр төр, аюулгүй байдал гэдэг юмыг их боддог болсон байна. Тийм учраас тэр хүмүүс эхнэрүүддээ машин их авч байна. Дөрөвдүгээрт, улсын байгууллагууд. Бас такси компаниуд их сонирхож байна. Хүмүүст манай өгч байгаа гурван жилийн баталгаа бас их нөлөөлж байна л даа. Шинэ, үнэ өртгийн хувьд харьцангуй хямд, баталгаат үйлчилгээ санал болгож байгаа болохоор тэд манайхаар үйлчлүүлэх сонирхолтой байна.
-Машины нэр хүндийг тодорхойлдог хуучин ойлголтууд ингэхэд хэр өөрчлөгдсөн бэ. Жишээ нь “Бенз ба бусад машин” гэсэн нэг алдартай сурталчилгаа байдаг. Энэ тухай таны юу хэлэх сонин байна?
-Тэр одоо өөрчлөгдөөд удаж байна шүү дээ. Жишээлбэл, америкуудын ойлголт асар өөрчлөгдсөн. Америк бол том гүрэн. Дэлхийн эдийн засгийн хэдэн хувийг ч хяналтандаа байлгадаг юм. Энэ мэт өөрийгөө их гүрэн гэж бодох өдий төдий шалтгаантай. Тэрийгээ дагаад бүх юм маань том байх ёстой гэж үздэг үзэл тэдэнд байсан бол одоо тэр сэтгэлгээ нь өөрчлөгдсөн. Америкт бол аль болох жижиг, бензин бага иддэг машин чухал. Яагаад гэвэл Америк өргөн уудам нутагтай, тэнд машингүй бол хэцүү болохоор тэдний том машин сонирхох сонирхол буурчихсан. Тийм учраас Америкт солонгос машинууд тэсрэлт хийж байгаа. Тэгэхээр “Киа” дээр нэг ажиглагддаг юм нь “Киа”-гийн түүх 1970-аад оны Солонгосын түүхтэй маш адилхан. Солонгос 1970-1980-аад онд үсрэлт хийгээд дэлхийн анхаарал татсан улсын нэг болж байсан. Эдийн засаг нь бүр гэнэт цойлсон. Тэгвэл сая сүүлийн 2009, 2010 онд “Киа” 38 хувийн өсөлттэй компани болж өссөн. Монгол бас яг тийм өсөлтийн шатан дээрээ явж байна.
-Би танаас машинд хандах хэрэглээний соёлд дэлхийд гарч байгаа өөрчлөлтүүдийн талаар сонсохыг хүсч байна. Жишээлбэл, зарим хүн машин бол маяг биш хэрэглээ. Хөл дүүжлээд л хүрэх газар нь хүргэчихэж байвал болоо гэдэг?
-Сүүлийн үед бол энэ юугаараа хэмжигдээд ирж байгаа вэ гэхээр эдийн засаг талаасаа хэмжигдээд ирж байгаа юм л даа. Бүх юм эрчим хүч, бензинээс хамааралтай. Дэлхий ч өөрөө хамааралтай болоод ирж байна. Одоо эдийн засагт бензин бага иддэг машин, “Эко” буюу байгальд ээлтэй машин хэрэгтэй болоод ирж байна. Манай “Киа”-гийн машинууд бол байгальд ээлтэй, хэрэглээ талдаа гэхэд бага бензин иддэг, дээр нь эзэндээ ээлтэй машин. Монголд байгаа машины дилерүүд, дистрибьютерүүдийн нэг буруу бодлого нь яаж гарсан бэ гэхээр машинаа зарчихаад араас нь үйлчилгээгээ өндөр үнэтэй зараад байна. Бид машинаа хямдхан зарлаа, үйлчилгээгээ хямдрууллаа. Ардуудад ойрхон болох ёстой гэж ойлгож байгаа. Сая та хэллээ. Машин бол хэрэглээ. Хуучин байсан ч хамаагүй гэж боддог тухай. Одоо орчин үед тийм биш. Одоо монгол хүн үнэтэй болж байна шүү дээ. Жишээлбэл, би менежер ажилд авъя гэхэд маш их өрсөлдөөн дундаас сайн хүн олж чадахгүй байгаа юм. Сайн хүн үнэтэй болчихож. Тэгэхээр сайн болохын төлөө хүмүүс тэмүүлэх ёстой. Сайн болохын тулд сэтгэлгээгээ өөрчлөх ёстой. Монгол хүн алийн болгон хуучин байх юм бэ. Алийн болгон үнэгүй байх юм бэ. Монгол хүн үнэтэй болж байна шүү дээ. Жишээлбэл, өөрийн салбарт шалгарсан чадвартай бол та үнэтэй болж ирж байна. Жишээлбэл, одоо манайд дундаж менежерийн цалин 800 мянга болж байна. Бид өөрсдийгөө алийн болгон хямдхан үнэлэх вэ дээ. Өөрийгөө хүн үнэлээд эхлэхээр ядаж нэг шинэ юм уная даа гэдэг ч юм уу. Ядаж хүнд аятайхан харагдъя даа. Алийн болгон хуучин байхав гэсэн үнэлэмжийн өөрчлөлт ороод ирж байгаа байхгүй юу. Одоо Монгол Улс Катар шиг, Арабын бусад улс шиг хурдан өөрчлөгдөх болно. Таны амь нас, таны ирээдүй, таны амьдрал маш үнэтэй зүйл биз дээ. Тэгэхээр өөрийгөө ингэж дэнчин тавьж, үнэ цэнгүй явж бид болохгүй. Би заримдаа гудамжаар явж байгаа машинуудыг хараад энэ хүн ийм машин унаж байснаас нийтийн тээврээр явж байхгүй дээ гэж өөрийн эрхгүй харамсдаг. Тэр хүний амьдрал нь хуучин машинаа сэлбэх гэсээр байтал, хуучин машиныхаа юмыг солих гэсээр байтал уруудаад л байгаа байхгүй юу. Машинтай болж харагдах гол нь биш шүү дээ. Тэр машин танд ажлыг чинь хийж өгч байх ёстой. Хоол идэх мөнгөнөөс нь машин нь зулгаагаад байвал хэцүү биз дээ. Шинэ машины нэг ололттой тал бол баталгаат хугацаатай байдаг. Машин өөрөө паспорттой болж байгаа юм. Та яг цаг хугацаанд нь юмаа солиулсан байна. Ингэсэн байна, тэгсэн байна гээд нөгөө машинаа буцаагаад зарахад нь ч гэсэн би яг үүнийг ингэж тэгсэн, паспорт нь энэ байна гээд амьтай машин үзүүлнэ ш дээ.
Би одоо авах гэж байгаа арга хэмжээнийхээ талаар яръя л даа. Бид нийтийн тээврийнхэнтэй хамтраад автобусныхаа насжилтыг сая тодорхойллоо л доо. Манайд яг ямар машин хэзээ үйлдвэрлэгдсэнийг тогтоох систем байдаг. Энэ машин хэзээ үйлдвэрлэгдэж вэ, яаж вэ, хаашаа зарагдаж вэ гээд. Тэгээд нийтийн тээврийн газрынхан нийтийн тээвэрт явж байгаа, орон нутгийн тээвэрт явж байгаа “Хьюндай”-гийн автобусуудыг манайд кодоор өгөөд, бид кодоор нь шалгаад үзсэн чинь 70-90 хувь нь ийм машин байхгүй гэсэн хариу гарч ирж байгаа юм. Энд эдийн засгийн хувьд гэмт хэргийн шинжтэй үйлдэл нуугдаж байж болох юм. Жишээлбэл, солонгосчуудтай нийлээд монголчууд 1996 оны машиныг pin кодыг нь засаад 2005 оны машин болгоод зарчихаж байна. Тийм машинуудыг капитал засвар хийгээд, бүх юмыг нь өөрчлөөд 10 саяын үнэтэй машиныг 50 саяар зарчихаж байгаа юм. Тэгэхээр авч байгаа хүн хохирч байгаа биз. Бид “Хьюндэй”-гийн том оврын автобус, тусгай зориулттай автомашины дилерийн хувьд, “Хьюндэй”-гийн нэр хүндийг нь тухайн улсдаа хадгалах, хамгаалах үүрэгтэй. 2005 оны автобус гээд 1990 оны автобус авчирч өгөөд, тэрнээс нь болоод осол гарахаас өгсүүлээд өчнөөн сөрөг үр дагаврууд гарч байдаг. Ийм нэг жижигхэн мөнгөний төлөө нэг нэгийгээ хуурч мэхэлсэн юмнууд яваад байгаа учраас бид үүнийг эдийн засгийн цагдаагийн газарт өгөөд, Авто тээврийн газраар шалгуулаад цэгцэнд нь оруулах гэж оролдож байна. Монгол Улс хөгжих болно. Гэхдээ ийм нэг жижигхэн юмнуудыг цэгцэлж авахгүй бол болохгүй. Ерөнхий сайд нэг удаа хэлж байсан манайхан нэг тийм сонин ченж сэтгэхүйтэй гэж. Энэ яг үнэн. Тэгэхээр нэг жижигхэн компани ч гэсэн үүнийг өөрчлөхийн төлөө стандартын бизнес хийгээд, стандартын юмыг оруулж ирээд ингээд явж байна. Бид дор бүрнээ ингэж стандарт руу шилжихгүй бол Монгол Улс маань өөрчлөгдөхгүй ш дээ.
-Та манай Ц.Балдорж эрхлэгчийн туслах байсан. Хаана юу хийж, хэрхэн ажиллаж амьдарч байгаад гарч ирэв ээ?
-Миний хамгийн хайртай хүний тухай дурьдсанд баярлалаа. Би бол тэр хүний удирдлаган дор ажиллаж байсандаа үнэхээр их баярлаж явдаг. Их сургуульд байхад Ц.Балдорж эрхлэгч намайг татаж аваад, би дор нь ажилласан. Түүний надад хэлж байсан үг нь одоо ч санаанаас гардаггүй юм. Би чамд мөнгө өгөхгүй. Би хүмүүст мөнгө өгч байж болно. Гэхдээ энэ хамаагүй. Чи намайг юу хийж байна, яаж байна гэдгийг тоть шиг л дуурайгаад байх юм бол чи нэг л өдөр насны хоолтойгоо болно доо гэж. Эрхлэгч маань маш гүйлгээ ухаантай, хэвлэлийн хүн гэхээсээ илүү бизнес талдаа асар их хөгжсөн хүн байсан. Хүмүүс тэр хүнийг хэвлэлийн магнат, сэтгүүлч гэдэг талаас нь их хардаг юм. Тэр хүний дотор бол асар том бизнесмений философи байдаг байсан. Тухайн үедээ сэтгэж байсан юм нь гурав дөрвөн үеийн дараахь юмыг харж байсан байгаа юм л даа. Хьюндэй-тэй танилцсан түүх маань ч талийгаачтай хамааралтай. Бал ах маань дэлхийн хэмээний олон хүнтэй найзалж байсан л даа. Тухайн үед туслахыг нь хийж байсан гэдэг утгаар нь тэр хүмүүстэй би холбогдож байсан. Одоо ч гэсэн тэр хүмүүсийн тусламж дэмжлэг, миний гадаад дотоод харилцаа холбоо бүх юман дээр туслалцаа болж байдаг. Бал ах намайг дээрээс харж байгаа юм шиг, араас чиглүүлж байгаа юм шиг санагдах үе ч бий.
-Солонгост сургууль төгссөн үү?
-Тэгсэн. Солонгост сургууль төгссөн.
-Ямар сургуульд, ямар мэргэжлээр?
-Бас л ахтай маань холбоотой. Улаанбаатар зочид буудлыг хувьчилж аваад, намайг оюутан байхад тэндээ ажиллуулж байлаа. Тэгээд дараа нь жуулчны компани байгуулаад, жуулчны компанид нь ажиллаад, удалгүй Солонгос руу хүмүүс явуулдаг болоод, тэр үйл ажиллагаанд нь оролцоод явсан. Солонгостой нэлээн ойрхон байсан учраас Солонгост зочид буудлын менежментээр төгссөн. Зочид буудлын менежментээр төгссөн маань ч гэсэн одоо миний хийж байгаа бизнест их нөлөөлж байгаа юм. Яагаад гэвэл зочид буудлын менежмент гэдэг бол онол байдаггүй мэргэжил. Онол биш стандарт үйлчилдэг. Энэ энд байх юм бол энэ энд л байх ёстой. Энэ байхгүй бол энэ байхгүй гэдэг юм заадаг юм. Би инженер биш учраас машиныг тийм ч их сонирхдоггүй байсан. Яг ингээд машинтай холбогдоод ирэхээр машин үйлчилгээний борлуулалтад стандарт их хэрэг болж байна.
-Одоо “Шунхлай” компанитай хамтарч ажиллаж байна уу. Охин компани нь гэсэн байх аа?
-Тийм.
-Яагаад “Шунхлай”-г сонгосон юм бэ?
-Энэ бас их сонин түүх л дээ. П.Батсайхан захирал бид хоёр нэг ТББ-д хамаарагддаг юм. Бас л нөгөө нийгмээ өөрчилье, өөрчлөлт нь өөрөө байя гэсэн уриатай. Тэнд хүн яах гэж ордог вэ гэхээр өөрийгөө бусдад таниулах гэж ордог. Жишээлбэл, Монгол Улс өнөөдөр гаднын бүх оронд нээлттэй улс болж байна л даа. Тэгэхээр нэг миний үеийн нөхөр энд ирээд юм ярихад “А” гэж дуугарахад нь адилхан төвшинд л бид дуугардаг байх ёстой байхгүй юу. Монголчууд интернэшнл хүн болох ёстой. Сүүлийн үед ажиглагдаад байгаа нэг юм бол гаднынхныг их тахин шүтэх явдал. Үүнд би жаахан бухимдалтай явдаг. Зүгээр нэг хөрөнгө оруулалт гэж байдаггүй. Хүмүүс ашиг олох гэж л хөрөнгө оруулдаг байхгүй юу. Монгол улсаас мөнгө олох гэж орж ирж байгаа гэдгийг л маш сайн ойлгох ёстой. Манай “Киа”-д нэг ийм уриа байгаа юм. “Сэтгэхүйгээ өөрчлөе” гэсэн. Одоо Монгол улс том тоглогч орон болж байна. Гэтэл бидний хажууд Хятад улс гэж нэг ходоодгүй мангас байна. Энэ том зах зээлийн хэрэглээг хангахын тулд бид өрсөлдөнө. Үүгээр дамжиж мэдээж орлого орж ирнэ. Дэлхий яагаад монголд сонирхолтой байгаа юм бэ. Хуучин монгол гэхээр өө, чи хамтарч ажиллана гэж юу яриад байгаа юм бэ, харин тусламж энэ тэр авбал болох юм гэсэн иймэрхүү байдлаар бидэнтэй харьцдаг байсан бол одоо хамтрая гэдэг болсон. Монгол моодонд орж байна. Тийм учраас монгол хүн өөрийгөө моодонд оруулах ёстой байхгүй юу. Монгол хүн эрхэмсэг байх ёстой. Энийг л бид үргэлж бодмоор байна.