Хуульчгүй хууль тогтоох засаглал
Парламент бол хууль тогтоох төрийн дээд байгууллага. Хууль тогтоодог учраас тэнд хуульчид голлодог. Мэргэжлийн хуульч олон байх учиртай.
Парламент бол хууль тогтоох төрийн дээд байгууллага. Хууль тогтоодог учраас тэнд хуульчид голлодог. Мэргэжлийн хуульч олон байх учиртай. Аль ч улсын парламентын жишиг ийм. Харин манай улсын хувьд УИХ-д сонгогдсон хуульчдын тоо сонгуулиас сонгуульд цөөрч ирэв. Бизнесмэнүүд УИХ-д олноор орж ирж байгааг шүүмжилдэг ч, үүний нөгөө талд мэргэжлийн хуульчид цөөрч байгаад хэн ч харамсдаггүй. Энэ нь хууль тогтоож, хууль баталдаг УИХ-ыг бизнес хуваадаг түшиц газар, сайд болж карьер өгсөх гишгүүр, хувийн бизнесээ тэтгэх таатай орчин гэж үздэг улстөрчдийн хандлага нийгэмд хүлээн зөвшөөрөгдөж буйтай холбоотой бололтой. Өмнөх парламентын гишүүдийн гуравны хоёр нь бизнесийнхэн байлаа. Энэ удаагийн УИХ-д мэргэжлийн хуульчдыг тоолсон нь амархан. Албан ёсны намтраас нь үзвэл одоогийн 76 гишүүний арав хүрэхгүй хувь буюу ердөө найм нь л мэргэжлийн хуульчид ажээ. Энд Ц.Нямдоржийн хэлснээр ТМС-ийн хуульчдыг оруулаагүй болно. Тэгээд ч түр сургалтаар төгссөн хуульчдаа мэргэжлийн хуульчид нь тоодоггүй, сонсдоггүй юм билээ. Албан тушаал хөөхөд л “ТМС”-ийн хуульчийн диплом хэрэгтэй болохоос дадлага туршлага тэдэнд байдаггүй учраас л ийм нэршил гарсан байх.
Далан зургаан хууль тогтоогчийн дөнгөж найм нь л мэргэжлийн хуульч гэдэг бол хууль тогтоох засаглалын хувьд өрөвдмөөр. Энэ УИХ заримдаа ганц ч хуульчгүй болчих нь бүр эмгэнэлтэй. Жишээ нь, хамгийн мэргэжлийн байх ёстой Хуульзүйн байнгын хороог хилийн цэргийн генерал Х.Жекей удирдаж байна. Үндсэн хууль зөрчсөн эсэх талаархи маргаан Цэц дээр очоод ихэндээ унаж байна. Энэ нь УИХ мэргэжлийн хуульчийн хомсдолд орсны шинж. Нөгөөтэйгүүр Цэц дээр шийдвэрээ хамгаалж УИХ-ыг төлөөлөх мэргэжлийн хуульч байхгүйтэй ч холбоотой. Улстөрийн шалгуур, мөнгөөр зодож парламентад орж ирсэн гишүүд Цэц дээр УИХ-ыг “төлөөлж суух”-аас өөр үүрэг гүйцэтгэж чадахгүй байна. Чадахгүй ч үгүй юм. Учир нь Цэц бол өөр. Тэнд хуулийн хэлээр ярьж, хуулийн дагуу шийдвэр гаргадаг. Хамгийн сүүлд гэхэд Ерөнхий сайдын алба С.Баяраас С.Батболдод шилжих, сайдыг дахин сайдаар томилох хуулийн гарцыг шийдвэр гаргадаг УИХ биш, гаднаас гавьяат хуульч Б.Чимид гуай зааварлаж зөвлөж байх жишээтэй.
Их хуралд байгаа найман хуульчийг мэргэжлийнхээ дагуу хууль тогтооход бас хувь хүний амбийц, улстөрийн шалтгаан ч саад болдог бололтой юм. Тухайлбал:
Д.Лүндээжанцан
Монголын парламентад тасралтгүй сонгогдсон цөөхөн мэргэжлийн хуульчийн нэг. Хуулийг хэрэглэж байсан ажлын туршлага, хууль тогтоох арвин мэдлэгтэй. Даанч энэ УИХ-д МАХН-ын бүлгийн ахлагч гэсэн улстөрийн “дөнгө”-тэй. Улстөрийн энэхүү албан тушаал нь түүнийг хааяа мэргэжлээс нь урвуулах, амаа үдэх, дуугүй суух, бүр болохгүй бол байр сууриа бөөрөнхийлөхөд хүргэдэг нь анзаарагддаг.
Ц.Нямдорж
Хуульзүй, дотоод хэргийн сайд учраас бас л улстөрийн эрх ашигт хүлэгдсэн. Хуулиа улстөрийн өнцгөөс тайлбарлах, хэрэглэх нь ч бий. Түүнээс бус үнэн үгтэй, гадна талдаа шударга имижтэй. Харин сүүлийн үед энэ имиждээ хэт итгээд байгаа юм уу хүмүүс рүү дайрах давтамжаа ойртуулах зэргээр харилцаан дээрээ алдаа гаргадаг. Энэ нь тухайн үеийн нэг удаагийн тохиолдол боловч улстөрд удаан явж, олны нүдэн дээр олон жил ил явсан түүний хувьд хэлсэн үгийг нь үнэгүйдүүлж, улмаар шударга имижийг нь бүдгэрүүлж буй тал бий. Манай монголчууд нэр хүндээ барсан гэж ярьдаг даа, түүн шиг Ц.Нямдорж сайдын хэлсэн шударга үг, бодитой шүүмжлэл заримдаа жижүүрийн болж сонсогдох, бүр сонсохоо ч болих боллоо.
Д.Одбаяр
Хуульчийн мэргэжлийг гадаадад эзэмшиж, хууль боловсруулах ажлыг хамгийн доод шатнаас нь эхэлж хийсэн. Аймгийн Засаг дарга байж хуулийг амьдрал дээр хэрэглэж, дараа нь хууль тогтоож, бас энэ салбарынхаа сайдаар ажилласан гээд давуу талтай. УИХ-аар хэлэлцэж байгаа асуудалд арай ханатай ханддаг ч, сайдаар ажиллаж байхдаа Хадгаламж зээлийн хоршоодын хэргийг шийдэж, мөрийтэй тоглоомын газруудыг хааж байсан шиг нь эрч хүч түүнээс одоо харагддаггүй. Хэрвээ байр сууриа илэрхийлбэл тэр нь эргээд түүний улстөрийн карьерт сөргөөр нөлөөлнө гэж боддог учраас тэр бүр дуугардаггүй байх.
Ц.Мөнх-Оргил
УИХ-ын сонгуулийн жилийн долдугаар сарын 1-ний өмнөх өдөр хүртэл Ц.Мөнх-Оргилын өмнө бүх юм нээлттэй байлаа. Харвард төгссөн, Хуульзүй, дотоод хэргийн сайд, дээрээ улстөрчийн дэмжлэгтэй, дэргэдээ улстөрийн бүлэгтэй түүнд МАХН-ын дараагийн дарга, Ерөнхий сайд, эс чадвал Гадаад харилцаа, Хуульзүйн сайдын аль нэг нь бэлэн байв. Албан тушаалын эдгээр сонголттой хамт УИХ-ын сул гишүүнээр үлдэхгүй баталгаа ч түүнд байлаа. Гэвч таван хүний амийг авч одсон долдугаар сарын 1-ний дараа энэ үеийн Онцгой байдлын ажлын хэсгийн ахлагчийн улстөрийн карьер батарей нь дууссан цаг шиг гэнэт зогссон юм. Хэрвээ долдугаар сарын 1-ний үйл явдал болоогүй, сонгуулийн дараа албан тушаалгүй хоцорсон байлаа гэхэд найз нөхдийн холбоогоор ч, боловсон хүчний шалгуураар ч сая С.Батболдын оронд Гадаад харилцааны сайд болох хамгийн өндөр магадлалтай нь Ц.Мөнх-Оргил байлаа. Зарим хүн түүнийг УИХ-ын гишүүнтэйгээ үлдсэн нь их юм гэдэг. Харин энд бичиж байгаа сэдэвтэйгээ уяхад Ц.Мөнх-Оргилын улстөрийн карьертай хамт хуульчийн мэргэжил нь завсарлага авсан нь л харамсалтай. Одоо мань хүн шинээр сонгогдсон гишүүдээс ч илүү дуугүй, чимээгүй болж.
Х.Тэмүүжин
АН-д шийдвэр гаргах, бодлого тодорхойлох төвшинд мэргэжлийн хуульчид цөөхөн юм. Энэ хөрсөн дээр сайн PR хийж гарч ирсэн улстөрч бол Х.Тэмүүжин. Онол талаасаа шинэ үеийг төлөөлөх сайн хуульчдын нэг гэдэг юм билээ. Гэхдээ тэрээр хэлж ярьснаа л туйлын үнэнд тооцдог, хийхээс гоё ярихыг илүүд үздэг, хэлэх бол хийхийн хагас гэдэгт хэтэрхий итгэдэг бололтой. УИХ-д орж ирээд ярьдаг шигээ ажиллаж чадахгүй л байгаа. Харин ч долдугаар сарын 1-ний үйл явдлыг шалгах УИХ-ын Хүний эрхийн дэд хорооны ажлын хэсгийн ахлагчийн хувьд уг шалгалтыг сунжруулж улстөр хийх янзтай. Онол зааж байсан багш хүн учраас дадлага дутагдаж байгаа нь хэлж ярьснаас нь л харагддаг. Заримдаа ярих ёстой үедээ харин ярихаа больчихдог юм билээ. С.Баяр сайдыг чөлөөлснөөр хуульзүйн талаасаа түүний танхим үүрэг гүйцэтгэгч болох ёстой юу гэсэн сэтгүүлчийн асуултад “энэ улстөрийн асуудал учраас одоохондоо би хариулах боломжгүй” гэж улстөржсөн харагдсан. Тэгэхээр улстөрийн шалгуур шалтгаан Х.Тэмүүжин гишүүнд ч хуулиас эрхэм байдаг бололтой.
С.Баяр
Орост хуульчийн мэргэжил эзэмшсэн, мэргэжлээрээ ажиллаж байсан, Бага Хурлын Төрийн байгуулалтын байнгын хорооны дарга байсан гээд онолын мэдлэг, ажлын туршлагын аль аль нь түүнд бий. Гэхдээ тэр сүүлийн жилүүдэд сайн хуульч биш, улстөрийн лидер болсон учраас бас л улстөрийн өнцгийг илүүд үздэг. Том намын даргын хувьд улстөрийн эрх ашигт хувь хүнийх нь эзэмшсэн мэргэжил дарагдсан.
Б.Бат-Эрдэнэ
Тэрээр ид барилдаж байх үедээ хуульчийн мэргэжил эзэмшжээ. Гэхдээ аваргаас сайн хуульчийн дүр төрх харагддаггүй. Тойргийн эрх ашиг бол харагддаг. Хэрлэн мөрнийг урсгалыг говь руу өөрчлөх өмнөх Их хурлын үеийн саналыг тууштай эсэргүүцэж санасандаа хүрч байсан үе түүнд бий. Сүүлийн үед Хятадын компанийн эрх ашгийн төлөө Хэрлэнгийн урсгалыг өөрчлөх ажил эхэлсэн тухай хэн хүнгүй ярьж байхад Б.Бат-Эрдэнэ гишүүн л урьдынх шигээ хатуу эсэргүүцэл үзүүлэхгүй байгаа. Ер нь тэгээд монголчуудын сэтгэлд ч, чуулганы танхимд ч аварга аваргаараа байх нь л сайхан даа.
Ж.Сүхбаатар
Засгийн газрын Хэрэг эрхлэх газарт ажиллаж ажлын туршлага суусан тэрээр энэ найм дотроо улстөрд арай шинэ нь. Тийм ч учраас мэргэжилдээ арай ойр явж байр сууриа илэрхийлж байгаа байх.
Арав хүрэхгүй хуульчтай, байгаа мэргэжлийн хуульчид нь улстөрийн эрх ашиг, албан тушаалын хүлээсэнд хүлэгдсэн өнөөгийн УИХ-ын хууль тогтоох мэргэжлийн боловсон хүчний нөөц нэг иймэрхүү.
Харин төсөв хуваарилж, бизнес хуваахдаа манай УИХ заримдаа хоёрхон хувьцаа эзэмшигчтэй ХХК мэт. Энэ найм нь ч ХХК-ийн хуулийн зөвлөхүүд шиг болчих юм. Ер нь л бүрэлдэхүүндээ 10 хүрэхгүй хувь нь мэргэжлийн хуульчтай хууль тогтоох засаглал хэр олон оронд байдаг бол?!
хы
яалтай ч билээ
өлзий
Irgen