Зэн Буддизмын үндэс
Монголчууд дорно зүгийн ард түмний нэгэн төлөөлөгч мөн мөртлөө ихэд европжсоноороо ялгардаг.
Монголчууд дорно зүгийн ард түмний нэгэн төлөөлөгч мөн мөртлөө ихэд европжсоноороо ялгардаг. Хятад, Солонгос, Япон ба Өмнөд Азийн жирийн иргэд өөрийн онцлог бүхий хачин хувцас хунараасаа саяхан салж байхад бид аль хэдийнэ гонжоомондоо орж зангиа зүүгээд сурчихсан байх жишээтэй. Бид бас эд нар шигээ тийм ч үл ойлгогдом биш. Европтой шууд хил залгадаг хөрш Орос орны нөлөө ч бий л байх.
Дорнын их соёл, түүн дотроо буддизмын үл ойлгогдом үзэл санааг өрнө зүгийнхэн сүүлийн үед ихэд судлах болжээ. Судлаад зогсохгүй түрүүчээсээ буддист болоод байна. Харин манай хувьд Буддын нэг урсгал болох шарын шашинтай байж байгаад түүнээ коммунист үзлээр сольж бурхангүй болцгоосон. Бурхны хоосорсон орон зайд христ, лалын урсгал орж амжихаас өмнө азаар зах зээлд шилжицгээсэн билээ. Одоо бол бидний хувьд бурхан тахил, бөө жатга, лал, христ бүгд чөлөөтэй. Түүх шастирт бичиж үлдээснээс уншиж байхад манай монголчууд эрт үеэс аль нэг шашны талд хатуу зогсож байгаагүй, гэхдээ огт шүтлэггүй ч биш холимог явсаар ирсэн байдаг. Европоос нааш явах замд Лалын ба Христийн ертөнц Монгол хүрээд төгсгөвөр болдог, Монголоос эхлээд Хятад, Энэтхэг, Япон. Солонгос гэсэн дорно дахины шал өөр амьдрал угтдаг байв. Одоо ч тийм.
Уг нь дорно дахины гүн ухаан, шашин шүтлэгийг өрнийнхөнд илүү ойлгомжтой орчуулж өгөх улс нь бид боловч энэ тал дээр тун маруухан мэдээлэлтэй явна. Шүтлэгийн эрх чөлөө тунхаг төдий байснаа бодитойгоор хуульчлагдаад хорь гаран жил өнгөрлөө. Энэ хооронд манай шашны зүтгэлтнүүд олон сүм хийд сэргээж суварга босгож, сүсэг бишрэлийг сэргээсэн боловч шинэчлэл хийж чадаагүй бололтой юм билээ. XIX зууны төгсгөл үеийн Монгол дахь шарын шашинд мухар сүсэг, ашиг хонжоо давамгайлжээ. Шашны дампуурал, эрх чөлөөний хөдөлгөөн, ардын хувьсгал гэх мэт үйл явдлууд дараалан өрнөсөөр дахиад зуун жил өнгөрөхөд өнөө цагийн бидний үеийнхэн бурхан гэж юу байдаг, шүтэх гэж яахыг хэлдэг, буддизм нь яг ямар учиртай талаар ямар ч ойлголтгүй хоцорсон. Шинээр төрөн гарсан лам нарын хувьд 1930-аад оны үеийн шашны боловсролыг л арай чүү сэргээж яваа гэдэг. Тэр нь өмнөх үеэсээ ихэд учир дутагдалтай. Бөө мөргөлтэй холилдож дорно зүгийн бусад урсгалтайгаа дайсагнаж, алга хавсарч залбирахаас бусад нь бараг өөрчлөгдсөн юм билээ. Гэлээ ч бид бурхнаа бургасаар гуядаж байсан гэхэд харин ч хурдан хугацаанд сүсэг бишрэлтэй болцгоогоод байгаа. Харин ямар зорилгоор маани хөгжөөж буй нь янз бүр. Ихэнх монголчуудын хувьд нийгэм солигдох процесс сэтгэл санааны хувьд маш хүндээр тусч цөхрөл үүссэн байв. Найдлага тасрах тусам дэмий юманд илүү горьддог жамаар их багагүй л хадгаа бариад гүйлддэг болсон. Зарим нь зүгээр л мухар сүсэгтэн бол нөгөө нь гэмт үйлдлээ бурхантай хамжиж хийхийг хүртэл хүсдэг.
Өрнийнхөн хайгаад байгаа буддизмаа манайхаас алгасаад илүү баруунжсан Япон, Солонгост очиж сүм хийдээр нь эргэлдэх болсон. Дорно зүгийн дотор бодлогын голомтыг хадгалж явдаг тэдгээр сүм хийдүүд сониуч барууныхныг дамшиглаад байгаа ч юм шиг бүр толгойг нь эргүүлж улам хорхойг нь гозолзуулж байна.
Үүний нэг жишээ бол эртний Энэтхэгт үүсээд Хятадад хэлбэрээ олоод Япон, Солонгост төгөлдөршсөн Зэн Буддизмын онолыг тэдэнд тайлбарлаж өгсөн явдал юм. Японы Киотогийн их сургуулийн буддын гүн ухааны профессор Д.Сузуки анх өрнөдийнхөнд зориулж дээрх асуултын хариуг хэлж өгчээ. Тэрээр санваартан ба буддийн аль нэг урсгалын төлөөлөгч байгаагүй ч Японы бүх сүм хийд гүн хүндэтгэж эгээ л хутагт хувилгаан мэт ханддаг байсан гэнэ. Хэрэв бурхан гэж байдаг бол түүнийг лавтайяа орлон тоглож чадах нь Сузуки л юм. Буддизмын ихэнх судар номыг уншиж судлаад зогсохгүй герман, франц, англиар бичсэн орчин үеийн гүн ухааны зохиолуудыг ч эх хэл дээр нь гайхалтай мэддэг сэцэн хүн аж. Сузуки 1870 онд төрсөн. Ленин, YIII Богдтой нас чацуу. Тэрээр бараг зуу наслаж 1960-аад оны сүүлээр жанч халсан. Зэн Буддизмын тухай европчуудад зориулж 25 бүтээл гаргасан, үлдсэн 18 номоо япон хэл дээрээ үлдээсэн гэлцдэг. Одоо түүний бичсэн номуудыг өрнийнхөн уншиж судалж байна.
Буян их хийх, бага нүгэл тарих нь сайн үйлс. Бурхан үүнийг хэзээ нэгэн цагт харж ямар нэг хэлбэрээр шагнал, үр дүн нь гарна гэдэгт өрнийнхөн төдийгүй бид ч итгэлтэй явдаг. Хүмүүс яаж ийгээд л бурхны өршөөлд хамрагдан, бурхны ивээлээр алдар нэр, ашиг орлого сайжирч, эрүүл энх, аз жаргалаар бялхахыг хүсдэг дээ. Тэгэхийн тулд байн байн Сандуйн жүд уншуулж, Намсрай бурхан тахин, Алтангэрэлийн даллага авахуулж, Очирвааниа шүтэцгээнэ. Бүдүүлэг хэлбэртэй байсан бурхны шашинг Будда Шагжимуни олон мянган жилийн өмнө өөрчилснөөр орчин үеийн шинжлэх ухаанд ч ялагдаж өгдөггүй хүчирхэг бас нууцлаг болгожээ. Өрнийнхөн Буддаг хөндлөнгөөс хараад хамгийн ойлгомжгүй атлаа хүчирхэг нь Япон, Хятадад ихэд дэлгэрсэн Зэн Буддизм гэгч урсгал нь гэж дүгнээд байгаа юм байна л даа. Баргийн юмны код тайлагддаг бол харамсалтай нь "Зэн Буддизм гэж юу вэ?" гэхээр тайлбар байдаггүй. Хамгийн суут төлөөлөгчөөс нь энэ асуултыг давтахад "Харин наад асуулт чинь юу гэсэн үг юм. Хэлээдэх чи" гээд багалзуурдаад авсан гэдэг. Яг тэр агшинд шавь нь бүх учрыг ойлгож "Манай багш сая ёстой агуу үг хэллээ" хэмээн шагширсан байгаа юм. Галзуугийн эмнэлэгт байгаа юм шиг ийм солиотой ишлэлүүдийг уншсан хэн ч гэсэн тэгсгээд "Зэн"-гээс зэнзийрхдэг. Сузукигийн номонд энэ тухай сануулахдаа "Зэн Буддизм нь их эмзэг шүү. Итгэж шүтэхээ больдог ч юм уу гэж өчүүхэн ч бодохтой зэрэгцэн "Тэгээч дээ" гэсэн үйлдлийг алхам тутамд өдөөж байдаг" гэжээ. Бид чармайж сонирхсоны эцэст ч юм уу уйгагүй хөдөлмөрийн дараа ямар нэгэн үр дүн горьдох эрхтэй байна биз дээ. Тэгэхэд Зэн Буддизмд хамгаа золиослоод яваад очиход өөдөөс "Юу ч надаас битгий горьд, ертөнц гэдэг чинь хоосон, бурхан гэж байдаг бол чи өөрөө..." гэнэ. Анх Будда өөрөө эрх мэдэл, эд хөрөнгө, эхнэр хүүхдээ бүгдийг нь хаяад даяанчлан төд удалгүй өөрийгөө "гэгээрчихлээ" хэмээн зарласан. Гэгээрэхээр ямар их аз жаргалтай байдаг юм бэ гэж шавь, шүтэн бишрэгч нартаа шивнэсэн. Түүний заасан замаар олон хүн явж гэгээнтэн болсоор л. Болоогүй нь болох юмсан гэж бодсоор л. Хамаг сайхан цогцлоон бий болгосон амь амьдралаа хаян, хаян гэгээрэх нь солиорол уу үнэхээр тийм сайхан диваажинд амьдаараа очцорвуу? Энэ нь хүмүүсийн хорхой гижгийг хүргээд зүгээр суулгадаггүй. Будда хэрхэн гэгээрсэн тухай нарийвчилсан мэдээлэл өнөө хэр байдаггүй. Уг нь хойч үедээ их бага хөлгөн гээд бүлэглэсэн маш их судар сургаал үлдээсэн боловч яг нарийн юмаа бичилгүй өөр хэлбэрээр заасан гэдэг аман яриа явдаг. Түүнээс гадна хаа газрын хэн ч гэсэн хутагт хувилгаадаас ид шидээ байг гэхэд ямар нэгэн ер бусын юм нүдээр харж байж биширнэ ээ дээ. Гэтэл зэнд тийм юм юу ч байхгүй. Орчин цагийн шинжлэх ухааны ололт гайхамшгаар дүүрч хахлаа. Манай захын бөө ч яаж ийгээд хөөрхөн сюрприз үзүүлж мунхруулж дөнгөөд байна. Тэрний дэргэд зэн буддизм юу вэ? Миний шүлгийг 100 жилийн дараа та нар ойлгоно гэх согтуу шүлэгчээс ялгаа юун. Эрдэмтэд сэтгэлзүйчид, мэдрэлийн эмч хүртэл оролцсон баг зэнг уншиж уншиж эд чинь харин явж явж орчлон ертөнцийн үнэнийг олоод мэдчихэж гэж дүгнээд байна. Тэд аанай л олигтой тайлбар хэлэх чадамж бидэнд алгаа гэсээр хүрч ирцгээв. Бас гэгээрчих нь тэр үү? Ёстой хачин юм болж байна.
Энэ хэл ба яриа гэдэг чинь шал дэмий эд дээ гэж овоо нааштай ханддаг зэнгийн хутагт хэлдэг. Тэд сүүлдээ хүнтэй юм ярихаас ч төвөгшөөж дуугаа хураан бясалгал юугаа үйлдэн нэн жаргалтайяа явцгаана. Гэгээрлийн хутгийг олсон лидерүүд нь бүх л мянганы турш Будда шигээ хамгаасаа салан ноорхой хувцас өмсөн тариачны амьдралд шилжицгээжээ. Харин хаа очиж хэн нэгэн хөнөөчихгүй бол их урт насалцгаасан байдаг. Сузуки хүртэл 97 хүрсэн. Буддизмын өөр урсгалын төлөөлөгч манай өндөр гэгээн Занабазар ч тухайн үедээ их өндөр насыг таалж 89 хүрч жанч халсныг бид мэднэ.
Бурханлиг болно гэдэг нь бусдаасаа өөрөөр амьдрах гээд байна уу эсвэл илүү гарах гэсэн санаархал уу гэдэг нь асуудалтай. Нэг бодлын хэт том амбицийн төлөө олон хайран сайхныг хаяад байгаа ч юм шиг. Бурхан багш хүн л юм хойно нэгэнтээ "Би гэгээрчихлээ" хэмээн ам алдсан байдаг. Уг нь бол өөрөө хэлэх биш өрөөл хэн ч хараад нээрэн гэгээрчихэж шүү гэх ёстойсон. Дорнын их дотогшоо санаа, Хятадын гүн ухаан, Зэн Буддизмтэй сүлэлдээд барууныхныг ёстой балайртал нь эргүүтүүлж орхижээ. Хамгийн эхний номинаци нь христ, лалын сайн үйлсүүдтэй төстэй. Уур хилэн үзэн ядалтыг сэтгэлээсээ аваад хаячихаар биеийн зовлон байхгүй болж байна гэнэ. Энэ нь ойлгогдоод байгаа юм. Утсаа салгаад, зурагтаа унтраагаад хөдөө явж байгаа аятай юм уу даа.
Буддизмд мэдлэг оюуныг эрхэм болгодоггүй. Мэдээж тодорхой хэмжээнд өндөр боловсрол эзэмших нь зүй. Гэхдээ мэдлэг ямагт мунхгийг хажуудаа дагуулж явдаг гэж номложээ. Жам ёсны амьдралыг сөрж бусдаас илүүрхэх атгаг санаа мэдлэг дотор наалдчихсан байгаа. Оюун ухааны танин мэдэхүйн ачаар хүссэн болгондоо хүрч болох ч түүнээс дутахгүй үйлийн үр гээч юм ямагт гэрэл сүүдэр лугаа сүлэлдэн оршдог гэжээ. Тэгээд яах юм гэхээр дээд ухамсар буюу гэгээрэлд хүрэх зам бий. Ихэнх ухаантнууд тэр зам руу явах зуураа өөрт таалагдсан боломжууд дээр зогтусдаг. Аль нэг номлол, нээлт, эрх мэдэл, алдар суу, гоо бүсгүй гээд салж хагацмааргүй юмнуудтай учирч улмаар түүнийхээ хоригдол болон хувирдаг. Тэр бүхнийг огоорч гэгээрэлд хүрэх нь үгээр илэрхийлшгүй гоё. Үг яриа бол ухамсрыг төдийгүй оюуныг ч бүрэн илэрхийлж чаддаггүй өчүүхэн зэвсэг юм даа гэж нэгэн гэгээрсэн хутагт хэлсэн байдаг. Гэгээнтнээс "Бурхан хаана байна" гэхэд "Хаана ч байхгүй чамд өөрт чинь л байгаа" гэжээ. Цааш лавлах гэсэн чинь "Чиний асуусан асуулттай нийлээд би дэндүү их ярьчихлаа" гээд таг болсон гэдэг.
Будда яагаад албан тушаал, авгай хүүхэн, эрх мэдлээсээ сайн дураар хагацаад тэгсэн атлаа туйлын аз жаргалтай явдаг болсон, түүнийгээ гэгээрэлд хүрлээ гэж "тэнэгтсэн" нь хамгийн их маргаан үүсгэдэг. Ямартай ч гэгээрэлд их мэдлэг, эрх мэдэл, эд хөрөнгө гэлгүйгээр оччихож болох юм байна гэсэн аксиом нь зэн буддизмыг 2500 жил наслуулаад байна.
Д.Сузуки. "Зэн Буддизмын үндэс" гэдэг номыг Монголын психотроникийн хүрээлэн эх хэлнээ хөврүүлснээс ашигласан болно.
Дорнын их соёл, түүн дотроо буддизмын үл ойлгогдом үзэл санааг өрнө зүгийнхэн сүүлийн үед ихэд судлах болжээ. Судлаад зогсохгүй түрүүчээсээ буддист болоод байна. Харин манай хувьд Буддын нэг урсгал болох шарын шашинтай байж байгаад түүнээ коммунист үзлээр сольж бурхангүй болцгоосон. Бурхны хоосорсон орон зайд христ, лалын урсгал орж амжихаас өмнө азаар зах зээлд шилжицгээсэн билээ. Одоо бол бидний хувьд бурхан тахил, бөө жатга, лал, христ бүгд чөлөөтэй. Түүх шастирт бичиж үлдээснээс уншиж байхад манай монголчууд эрт үеэс аль нэг шашны талд хатуу зогсож байгаагүй, гэхдээ огт шүтлэггүй ч биш холимог явсаар ирсэн байдаг. Европоос нааш явах замд Лалын ба Христийн ертөнц Монгол хүрээд төгсгөвөр болдог, Монголоос эхлээд Хятад, Энэтхэг, Япон. Солонгос гэсэн дорно дахины шал өөр амьдрал угтдаг байв. Одоо ч тийм.
Уг нь дорно дахины гүн ухаан, шашин шүтлэгийг өрнийнхөнд илүү ойлгомжтой орчуулж өгөх улс нь бид боловч энэ тал дээр тун маруухан мэдээлэлтэй явна. Шүтлэгийн эрх чөлөө тунхаг төдий байснаа бодитойгоор хуульчлагдаад хорь гаран жил өнгөрлөө. Энэ хооронд манай шашны зүтгэлтнүүд олон сүм хийд сэргээж суварга босгож, сүсэг бишрэлийг сэргээсэн боловч шинэчлэл хийж чадаагүй бололтой юм билээ. XIX зууны төгсгөл үеийн Монгол дахь шарын шашинд мухар сүсэг, ашиг хонжоо давамгайлжээ. Шашны дампуурал, эрх чөлөөний хөдөлгөөн, ардын хувьсгал гэх мэт үйл явдлууд дараалан өрнөсөөр дахиад зуун жил өнгөрөхөд өнөө цагийн бидний үеийнхэн бурхан гэж юу байдаг, шүтэх гэж яахыг хэлдэг, буддизм нь яг ямар учиртай талаар ямар ч ойлголтгүй хоцорсон. Шинээр төрөн гарсан лам нарын хувьд 1930-аад оны үеийн шашны боловсролыг л арай чүү сэргээж яваа гэдэг. Тэр нь өмнөх үеэсээ ихэд учир дутагдалтай. Бөө мөргөлтэй холилдож дорно зүгийн бусад урсгалтайгаа дайсагнаж, алга хавсарч залбирахаас бусад нь бараг өөрчлөгдсөн юм билээ. Гэлээ ч бид бурхнаа бургасаар гуядаж байсан гэхэд харин ч хурдан хугацаанд сүсэг бишрэлтэй болцгоогоод байгаа. Харин ямар зорилгоор маани хөгжөөж буй нь янз бүр. Ихэнх монголчуудын хувьд нийгэм солигдох процесс сэтгэл санааны хувьд маш хүндээр тусч цөхрөл үүссэн байв. Найдлага тасрах тусам дэмий юманд илүү горьддог жамаар их багагүй л хадгаа бариад гүйлддэг болсон. Зарим нь зүгээр л мухар сүсэгтэн бол нөгөө нь гэмт үйлдлээ бурхантай хамжиж хийхийг хүртэл хүсдэг.
Өрнийнхөн хайгаад байгаа буддизмаа манайхаас алгасаад илүү баруунжсан Япон, Солонгост очиж сүм хийдээр нь эргэлдэх болсон. Дорно зүгийн дотор бодлогын голомтыг хадгалж явдаг тэдгээр сүм хийдүүд сониуч барууныхныг дамшиглаад байгаа ч юм шиг бүр толгойг нь эргүүлж улам хорхойг нь гозолзуулж байна.
Үүний нэг жишээ бол эртний Энэтхэгт үүсээд Хятадад хэлбэрээ олоод Япон, Солонгост төгөлдөршсөн Зэн Буддизмын онолыг тэдэнд тайлбарлаж өгсөн явдал юм. Японы Киотогийн их сургуулийн буддын гүн ухааны профессор Д.Сузуки анх өрнөдийнхөнд зориулж дээрх асуултын хариуг хэлж өгчээ. Тэрээр санваартан ба буддийн аль нэг урсгалын төлөөлөгч байгаагүй ч Японы бүх сүм хийд гүн хүндэтгэж эгээ л хутагт хувилгаан мэт ханддаг байсан гэнэ. Хэрэв бурхан гэж байдаг бол түүнийг лавтайяа орлон тоглож чадах нь Сузуки л юм. Буддизмын ихэнх судар номыг уншиж судлаад зогсохгүй герман, франц, англиар бичсэн орчин үеийн гүн ухааны зохиолуудыг ч эх хэл дээр нь гайхалтай мэддэг сэцэн хүн аж. Сузуки 1870 онд төрсөн. Ленин, YIII Богдтой нас чацуу. Тэрээр бараг зуу наслаж 1960-аад оны сүүлээр жанч халсан. Зэн Буддизмын тухай европчуудад зориулж 25 бүтээл гаргасан, үлдсэн 18 номоо япон хэл дээрээ үлдээсэн гэлцдэг. Одоо түүний бичсэн номуудыг өрнийнхөн уншиж судалж байна.
Буян их хийх, бага нүгэл тарих нь сайн үйлс. Бурхан үүнийг хэзээ нэгэн цагт харж ямар нэг хэлбэрээр шагнал, үр дүн нь гарна гэдэгт өрнийнхөн төдийгүй бид ч итгэлтэй явдаг. Хүмүүс яаж ийгээд л бурхны өршөөлд хамрагдан, бурхны ивээлээр алдар нэр, ашиг орлого сайжирч, эрүүл энх, аз жаргалаар бялхахыг хүсдэг дээ. Тэгэхийн тулд байн байн Сандуйн жүд уншуулж, Намсрай бурхан тахин, Алтангэрэлийн даллага авахуулж, Очирвааниа шүтэцгээнэ. Бүдүүлэг хэлбэртэй байсан бурхны шашинг Будда Шагжимуни олон мянган жилийн өмнө өөрчилснөөр орчин үеийн шинжлэх ухаанд ч ялагдаж өгдөггүй хүчирхэг бас нууцлаг болгожээ. Өрнийнхөн Буддаг хөндлөнгөөс хараад хамгийн ойлгомжгүй атлаа хүчирхэг нь Япон, Хятадад ихэд дэлгэрсэн Зэн Буддизм гэгч урсгал нь гэж дүгнээд байгаа юм байна л даа. Баргийн юмны код тайлагддаг бол харамсалтай нь "Зэн Буддизм гэж юу вэ?" гэхээр тайлбар байдаггүй. Хамгийн суут төлөөлөгчөөс нь энэ асуултыг давтахад "Харин наад асуулт чинь юу гэсэн үг юм. Хэлээдэх чи" гээд багалзуурдаад авсан гэдэг. Яг тэр агшинд шавь нь бүх учрыг ойлгож "Манай багш сая ёстой агуу үг хэллээ" хэмээн шагширсан байгаа юм. Галзуугийн эмнэлэгт байгаа юм шиг ийм солиотой ишлэлүүдийг уншсан хэн ч гэсэн тэгсгээд "Зэн"-гээс зэнзийрхдэг. Сузукигийн номонд энэ тухай сануулахдаа "Зэн Буддизм нь их эмзэг шүү. Итгэж шүтэхээ больдог ч юм уу гэж өчүүхэн ч бодохтой зэрэгцэн "Тэгээч дээ" гэсэн үйлдлийг алхам тутамд өдөөж байдаг" гэжээ. Бид чармайж сонирхсоны эцэст ч юм уу уйгагүй хөдөлмөрийн дараа ямар нэгэн үр дүн горьдох эрхтэй байна биз дээ. Тэгэхэд Зэн Буддизмд хамгаа золиослоод яваад очиход өөдөөс "Юу ч надаас битгий горьд, ертөнц гэдэг чинь хоосон, бурхан гэж байдаг бол чи өөрөө..." гэнэ. Анх Будда өөрөө эрх мэдэл, эд хөрөнгө, эхнэр хүүхдээ бүгдийг нь хаяад даяанчлан төд удалгүй өөрийгөө "гэгээрчихлээ" хэмээн зарласан. Гэгээрэхээр ямар их аз жаргалтай байдаг юм бэ гэж шавь, шүтэн бишрэгч нартаа шивнэсэн. Түүний заасан замаар олон хүн явж гэгээнтэн болсоор л. Болоогүй нь болох юмсан гэж бодсоор л. Хамаг сайхан цогцлоон бий болгосон амь амьдралаа хаян, хаян гэгээрэх нь солиорол уу үнэхээр тийм сайхан диваажинд амьдаараа очцорвуу? Энэ нь хүмүүсийн хорхой гижгийг хүргээд зүгээр суулгадаггүй. Будда хэрхэн гэгээрсэн тухай нарийвчилсан мэдээлэл өнөө хэр байдаггүй. Уг нь хойч үедээ их бага хөлгөн гээд бүлэглэсэн маш их судар сургаал үлдээсэн боловч яг нарийн юмаа бичилгүй өөр хэлбэрээр заасан гэдэг аман яриа явдаг. Түүнээс гадна хаа газрын хэн ч гэсэн хутагт хувилгаадаас ид шидээ байг гэхэд ямар нэгэн ер бусын юм нүдээр харж байж биширнэ ээ дээ. Гэтэл зэнд тийм юм юу ч байхгүй. Орчин цагийн шинжлэх ухааны ололт гайхамшгаар дүүрч хахлаа. Манай захын бөө ч яаж ийгээд хөөрхөн сюрприз үзүүлж мунхруулж дөнгөөд байна. Тэрний дэргэд зэн буддизм юу вэ? Миний шүлгийг 100 жилийн дараа та нар ойлгоно гэх согтуу шүлэгчээс ялгаа юун. Эрдэмтэд сэтгэлзүйчид, мэдрэлийн эмч хүртэл оролцсон баг зэнг уншиж уншиж эд чинь харин явж явж орчлон ертөнцийн үнэнийг олоод мэдчихэж гэж дүгнээд байна. Тэд аанай л олигтой тайлбар хэлэх чадамж бидэнд алгаа гэсээр хүрч ирцгээв. Бас гэгээрчих нь тэр үү? Ёстой хачин юм болж байна.
Энэ хэл ба яриа гэдэг чинь шал дэмий эд дээ гэж овоо нааштай ханддаг зэнгийн хутагт хэлдэг. Тэд сүүлдээ хүнтэй юм ярихаас ч төвөгшөөж дуугаа хураан бясалгал юугаа үйлдэн нэн жаргалтайяа явцгаана. Гэгээрлийн хутгийг олсон лидерүүд нь бүх л мянганы турш Будда шигээ хамгаасаа салан ноорхой хувцас өмсөн тариачны амьдралд шилжицгээжээ. Харин хаа очиж хэн нэгэн хөнөөчихгүй бол их урт насалцгаасан байдаг. Сузуки хүртэл 97 хүрсэн. Буддизмын өөр урсгалын төлөөлөгч манай өндөр гэгээн Занабазар ч тухайн үедээ их өндөр насыг таалж 89 хүрч жанч халсныг бид мэднэ.
Бурханлиг болно гэдэг нь бусдаасаа өөрөөр амьдрах гээд байна уу эсвэл илүү гарах гэсэн санаархал уу гэдэг нь асуудалтай. Нэг бодлын хэт том амбицийн төлөө олон хайран сайхныг хаяад байгаа ч юм шиг. Бурхан багш хүн л юм хойно нэгэнтээ "Би гэгээрчихлээ" хэмээн ам алдсан байдаг. Уг нь бол өөрөө хэлэх биш өрөөл хэн ч хараад нээрэн гэгээрчихэж шүү гэх ёстойсон. Дорнын их дотогшоо санаа, Хятадын гүн ухаан, Зэн Буддизмтэй сүлэлдээд барууныхныг ёстой балайртал нь эргүүтүүлж орхижээ. Хамгийн эхний номинаци нь христ, лалын сайн үйлсүүдтэй төстэй. Уур хилэн үзэн ядалтыг сэтгэлээсээ аваад хаячихаар биеийн зовлон байхгүй болж байна гэнэ. Энэ нь ойлгогдоод байгаа юм. Утсаа салгаад, зурагтаа унтраагаад хөдөө явж байгаа аятай юм уу даа.
Буддизмд мэдлэг оюуныг эрхэм болгодоггүй. Мэдээж тодорхой хэмжээнд өндөр боловсрол эзэмших нь зүй. Гэхдээ мэдлэг ямагт мунхгийг хажуудаа дагуулж явдаг гэж номложээ. Жам ёсны амьдралыг сөрж бусдаас илүүрхэх атгаг санаа мэдлэг дотор наалдчихсан байгаа. Оюун ухааны танин мэдэхүйн ачаар хүссэн болгондоо хүрч болох ч түүнээс дутахгүй үйлийн үр гээч юм ямагт гэрэл сүүдэр лугаа сүлэлдэн оршдог гэжээ. Тэгээд яах юм гэхээр дээд ухамсар буюу гэгээрэлд хүрэх зам бий. Ихэнх ухаантнууд тэр зам руу явах зуураа өөрт таалагдсан боломжууд дээр зогтусдаг. Аль нэг номлол, нээлт, эрх мэдэл, алдар суу, гоо бүсгүй гээд салж хагацмааргүй юмнуудтай учирч улмаар түүнийхээ хоригдол болон хувирдаг. Тэр бүхнийг огоорч гэгээрэлд хүрэх нь үгээр илэрхийлшгүй гоё. Үг яриа бол ухамсрыг төдийгүй оюуныг ч бүрэн илэрхийлж чаддаггүй өчүүхэн зэвсэг юм даа гэж нэгэн гэгээрсэн хутагт хэлсэн байдаг. Гэгээнтнээс "Бурхан хаана байна" гэхэд "Хаана ч байхгүй чамд өөрт чинь л байгаа" гэжээ. Цааш лавлах гэсэн чинь "Чиний асуусан асуулттай нийлээд би дэндүү их ярьчихлаа" гээд таг болсон гэдэг.
Будда яагаад албан тушаал, авгай хүүхэн, эрх мэдлээсээ сайн дураар хагацаад тэгсэн атлаа туйлын аз жаргалтай явдаг болсон, түүнийгээ гэгээрэлд хүрлээ гэж "тэнэгтсэн" нь хамгийн их маргаан үүсгэдэг. Ямартай ч гэгээрэлд их мэдлэг, эрх мэдэл, эд хөрөнгө гэлгүйгээр оччихож болох юм байна гэсэн аксиом нь зэн буддизмыг 2500 жил наслуулаад байна.
Д.Сузуки. "Зэн Буддизмын үндэс" гэдэг номыг Монголын психотроникийн хүрээлэн эх хэлнээ хөврүүлснээс ашигласан болно.
зочин
Bnaa
Би
Дөлгөөнбаяр
Асуулт бна
Ухаараач
65.28.43.7
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Erhcholoo
Зочин
Зочин
шүүмжлэгч
unshigch
Зочин
ah
His famous epithet
Einstein
Зочин
202 72 247 244-d
Зочин
Зочин
180 235 173 9 -t
Asuult
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Гэгээрээгүй ард
zochin
zochyn
gar
gar
Зочин
Gurvaaful
aa
Зочин
өөө
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
”
уж
б
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
снайпер
Зочин
Зочин
НЭР ҮГҮЙ
Зочин
Saihan PANAAL l daa
Зочин
Зочин
Зочин
Бодрол
Zen
бөа
ыбөабөх
ыөыцө
үб
ih l huurhii du
Зочин
хүн
Зочин
Зочин
хүн
kkkk
Зочин
Зочин
showtimer
mongolkhuu
гангаад