Ерөнхийлөгч ба төмөр замын маршрут
Тавантолгойн нүүрсийг төмөр замаар тээвэрлэх маршрутын хоёр санал бий.
Тавантолгойн нүүрсийг төмөр замаар тээвэрлэх маршрутын хоёр санал бий. Эхнийх нь Тавантолгой-Гашуунсухайт, нөгөө нь Тавантолгой-Сайншанд. Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөл энэ талаар танилцуулах хуралдаан хийж санал солилцсон. Тэндээс албан ёсоор дүгнэлт, зөвлөмж гаргаагүй ч, ерөнхийдөө дээрх хоёр маршрут хоёулаа байх нь Монголд ашигтай гэж үзжээ. Төмөр замын бодлогыг УИХ тодорхойлох хуультай учраас эцсийн шийдийг парламент гаргана. Гэхдээ төсөл оруулах Засгийн газрын саналыг, Ерөнхийлөгчийн байр суурийг олон нийт ихэд сонирхож байна.
Ардчиллын 20 жилийн ойн баярын хурал дээр Ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдоржийн хэлсэн үгнээс маршрутын маргааны талаархи түүний байр суурийг тандаж болохоор байв. “Ардчиллын дараагийн 20 жилд бид юу хийх вэ” гэдэг ерөнхий агуулгын дор Ерөнхийлөгч албан ёсоор байр сууриа илэрхийлээгүй ч, анализ хийж болохоор үг хэллээ.
Ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдорж:
Одоо манай Засгийн газрын хэлээд байгаа гадаад харилцааг эдийн засагжуулах гэдэг ойлголт бол хүрч болох зах зээлдээ, борлуулж болох бүтээгдэхүүнээ боловсруулж хүргэх тухай л санаа юм.
Үүнийг Тавантолгойн орд дээр буулгаж үзвэл нүүрсийг түүхийгээр нь гаргаж болохгүйг Ерөнхийлөгч анхаарууллаа. Коксжих нүүрсний зах зээлд нь коксжсон нүүрсээ, коксын зах зээлд нь кокс хийж экспортлох ёстойг сануулав. Гадаад харилцааг эдийн засагжуулах хэрэгтэйг С.Батболд Ерөнхий сайдаар томилогдсоны дараахь анхны үгэндээ хэлсэн. Ерөнхий сайдын үг, Ерөнхийлөгчийн нэмэлт тайлбараас харвал Сайншандад боловсруулах үйлдвэр барихыг Засгийн газар ч, төрийн тэргүүн ч дэмжиж байгаа бололтой.
Ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдорж:
Гадаад харилцааг эдийн засагжуулах нь сайн түнш олдож байгаа боломжийг хамтарч ашиглах бодлого юм. Ингэснээр манай үндэсний эрх ашиг бусдын эрх ашигт хүргэх нөлөөгөөр, сайнаар хэлбэл бусдын хөгжилд оруулж байгаа хувь нэмрээр улам баталгаажина. … Монголоос хамаарах бусдын хамаарлыг нэмэгдүүлэх нь бидний зорилго. Манайх шиг улс бусдад хамаарлаа багасгаж биш, нэмэгдүүлж бие даасан байдал, хөгжил дэвшлээ баталгаажуулдаг эрин үе эхэлж байна.
Хятад бол Ерөнхийлөгчийн хэлсэн сайн түнш мөн бишийг мэдэхгүй ч, дэлхийн нүүрсний гол зах зээл мөн билээ. Энэ улс коксжих нүүрсний жилийн импортоор дэлхийд хоёрдугаарт орж байна. Мөн дэлхийн хэмжээнд эрчим хүчний нүүрсний тэн хагасыг үйлдвэрлэж, дээрээс нь гаднаас 30 саяыг экспортлодог. Хятад улс энэ төрлийн импортоо удахгүй 70 саяд хүргэнэ гэсэн прогноз ч бий. Тэгэхээр эрчим хүчнийхээ 78 хувийг нүүрснээс гаргаж авдаг Хятад улсын хөгжлийн нэг гол бүтээгдэхүүн нь нүүрс, нүүрсэн бүтээгдэхүүн болж байна. Иймд Тавантолгойн нүүрсээрээ өмнөд хөршийнхөө хөгжилд оруулсан хувь нэмрээр улсынхаа үндэсний эрх ашгийг баталгаажуулж болох юм байна гэсэн санаа Ерөнхийлөгчийн үгэнд байна. Энэ нь Гашуунсухайтын төмөр зам үндэсний эрх ашгийг сулруулна гэсэн зарим хүний болгоомжлолд хариу болов. Манай улс Хятадыг нүүрсээр хааж боох биш, харин ч манай улсаас хамаарах хамаарлыг нь улам нэмэгдүүлэх, тус улсыг Монголын нүүрсний зах зээл дэх сайн түнш гэж үзэх шинэ эрин үе эхэлж байгааг Ерөнхийлөгчийн үгнээс олж болж байна.
Ер нь дээрх “хоёр хэсэг үг”-нээс нь харвал “Тавантолгой-Гашуунсухайт, Тавантолгой-Сайншандын хоёр маршрут хоёулаа Монголд хэрэгтэй” гэсэн Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөлийн саналтай Ерөнхийлөгчийн байр суурь ижил бололтой.
Ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдорж:
Бид өрсөлдөх чадвараа нэмэгдүүлэх хэрэгтэй. Том эдийн засагтай болъё гэвэл том сэтгэх хэрэгтэй. Хилээсээ давж сэтгэе. Монгол хүний оюуны чадавхид дэлхийн дэвжээ хэрэгтэй. Монголын нүүрсэнд, зэсэнд уранд, ноолууран бүтээгдэхүүнд дэлхийн дэвжээ хэрэгтэй. Дэлхийн дэвжээг харж чадвал монголчууд бие биедээ нөхөр болж чадна. Хөмөрсөн тогоон дотроо байгаад байвал бие биеэ урна, тамираа барна, татаж унагана.
Монголын нүүрсэнд Ерөнхийлөгчийн хэлээд байгаа дэлхийн дэвжээ нь хаана байна вэ, өрсөлдөх чадвар нь яаж нэмэгдэх вэ.
Монголын нүүрсний зах зээлийн дэлхийн дэвжээ нь манай хоёр хөрш хараахан биш юм. Орос бол бүр биш. Нүүрсний тухайд Хятад импортлогч бол, Орос манайтай адил экспортлогч. Харин заавал хоёр хөршөөрөө дамжиж бид дэлхийн дэвжээнд нүүрсээ гаргана. Хятадаас гадна жилийн 60 сая тонн коксжих нүүрсний импорттой Япон, 30 сая тонн коксжих нүүрсний импорттой Энэтхэг, 25 сая тонн коксжих нүүрсний импорттой Өмнөд Солонгос улс бол нүүрсний зах зээлийн хувьд дэлхийн дэвжээ билээ. Тавантолгой ганцаараа дэлхий дээр коксжих нүүрсний орд биш учраас Австрали, Орос, Индонез, Канад улс нүүрсний экспортоор манай улстай дэлхийн дэвжээн дээр өрсөлдөнө. Эдгээр улс жилд дээд тал нь 130 сая тонн нүүрс экспортолдог. Энэ өрсөлдөөнд давуу байдал олох, монопольдож чаддаггүй юмаа гэхэд манлайлахад нүүрсний чанар, маршрутын хол ойр, түүнээс улбаалсан тээврийн зардал чухал үүрэгтэй.
Монгол Улс гуравдагч зах зээлд далайн боомтоор л хүрнэ. Бид өрсөлдөөнд далайн боомтоор л орно. Хятадын Тянжинь, Оросын Находка, Ванино боомтууд бол Монголыг гуравдагч зах зээлд гаргах, өрсөлдөөнд зуучлах гарц юм.
ТЯнжинь
Ерөнхий сайд С.Баярын айлчлалын үеэр манай улс Хятадын Тянжинь боомтод 160-200 га газрыг 50 жилийн хугацаагаар түрээслэх санамж бичигт гарын үсэг зуржээ. Энэ нь одоогоор цааснаас цаашаа ажил болж Тянжиньд Монголын Засгийн газрыг төлөөлсөн Улаанбаатарын төлөөлөгчийн газрыг байгуулсан байна. Далайн боомтод Монгол Улс өөрийн гэсэн түрээсийн зогсоолтой болсон анхны тохиолдол нь энэ бөгөөд сүүлийн 30 гаруй жилийн турш манай төр, засгийн удирдлагууд энэ талаар хөөцөлдөж байжээ. НҮБ-аас хүртэл “Монгол Улсын хувьд хамгийн хямд зардлаар далайд гарах хамгийн ойрхон боомт нь Хятадын Тянжинь” гэж тодорхойлж байжээ. Одоо ч гэсэн манай бизнесмэнүүд гуравдагч зах зээлээс авсан бүтээгдэхүүнээ, Европын барааг Оросын төмөр замын өндөр тарифаас зугтаалгаж Тянжинь боомтоор дамжуулж авчирдаг нь НҮБ-ын тодорхойлолтын амьдрал дээрх нотолгоо юм.
Үндсэндээ уул урхайн бүтээгдэхүүнээ гаргахад зориулж зогсоол түрээсэлсэн Тянжинь боомт хүртэл Тавантолгойгоос явахад Замын-Үүдээс өөр төмөр замын гарц байхгүй. “Энержи ресурс” компанид зөвшөөрлийг нь өгсөн Гашуунсухайтын чиглэлийн төмөр замыг баривал тэр нь Тянжиньд хүрэх хоёр дахь гарц болох юм. Энэ хоёр маршрут Тянжиньд хүртэл хоёулаа 1500 гаруй км зам туулна. Гол ялгаа нь Замын-Үүдээр явбал дугуй солино, Гашуунсухайтын чиглэлд нарийн царигтай зам тавьбал ийм нэмэлт зардал гаргаж, илүү ажил хийхгүй.
Находка ба Ванино
ОХУ-ын нутгаар дамжиж хүрэх эдгээр боомтод хамтран ажиллах санамж бичигт Ерөнхий сайд В.Путиний Монголд хийсэн айлчлалын үеэр салбарын сайд нар гарын үсэг зуржээ. Монгол Улс өөрийн гэсэн зогсоол бүхий газар түрээслэх санамж бичиг одоо ч хүчинтэй хэвээр байгааг оросууд байнга сануулдаг байна. Эдгээр боомтод хүрэхийн тулд Тавантолгойгоос Сайншандаар дамжаад 4400-5000 гаруй км зам туулна. Энэ нь Тянжинь боомт хүрэхээс 2-3 дахин хол ч стратегийн хувьд ач холбогдолтой гэж салбарын яам үзэж байгаа. Далайн захиргааныхны хэлж буйгаар манай улс цаашид өөрийн гэсэн хөлөг онгоц түрээслэж, бүтээгдэхүүнээ эцсийн хэрэглэгчид нь өөрсдөө тээвэрлэж хүргэх хувилбар ч ярьж байгаа юм байна. Засгийн ажил залгамж чанартай. С.Баярын хийснийг С.Батболд нь баллуурдахгүй, харин ч баталгаажуулж таарна. Өөрөөр хэлбэл, дэлхийн дэвжээн дээр манай нүүрсэнд ирээдүй байна. Өрсөлдөж авах зах зээл нь байна, өрсөлдөж гаргах далайн боомтууд нь ч бэлэн болжээ. Харин Монгол Улсын хилээр гаргах төмөр замын маршрутад нь өрсөлдөөн алга. Маргаанаас харвал одоо яваа хоёр маршрутын аль нэгийг л байлгах, түүнийгээ УИХ-аар хагалуулах бололтой юм. Хэрвээ аль нэг нь байвал манай нүүрсний тээвэр нэг улсаас л хараат үлдэнэ. Гашуунсухайтын чиглэл ганцаар байвал хятадууд, Сайншандын хувилбарыг дангаар нь дэмжвэл оросууд манай нүүрсний тээвэрт хяналтаа тогтооно. Нүүрс нийлүүлэгч нь тээвэрлэгчээсээ хамааралтай болно. Хэрвээ нэг гарцтай байвал нэгэнт монопольт байдал үүсэх учраас тээврийн зардлыг зах зээл биш, тээвэрлэгчид хүссэнээрээ тогтоох ч боломжтой. Иймд нүүрсний тээврээ өрөөлөөр бус, өрсөлдөөнөөр өөрсдөө хянах гарц бол хоёр ба түүнээс доошгүй гарцтай байх явдал юм. Аль ч гарцаар нь явсан очих газар нэг л учраас тэнд өрсөлдөж хүргэснээр нүүрсний экспортоос олох ашиг нэмэгдэхэд ч тустай. Ерөнхийлөгчийн хэлснээр бусдын хөгжилд тус болж хөгжих л юм бол тээвэрлэгчээр зуучлуулж биш, өрсөлдөөнөөр өөрсдөө хөгжилд нь шууд оролцох ашигтай. Гэтэл өнөөдөр бид зөвхөн нэг л гарц байх ёстой гэж туйлшран дотооддоо маргаж байгаа нь Ерөнхийлөгчийн хэлснээр дэлхийн дэвжээгээ олж хараагүй учраас л хөмөрсөн тогоон дотроо тамираа барж, нэгийгээ татаж унагаж суугаа бололтой.
Г.ОТГОНБАЯР
cok
IRGEN
Зочин
хятад
Зочин
tergel
Зочин
turuu
turuu
zolboo
Khatan
tolbo
Turuu
Зочин
Зочин
Галхүү
enkhee
зочин
Зочин
Temer zamchin
zochin
Zochin.
Зочин
huts
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
зочин
санал
Зочин
Зочин
Туяа
b
Raash
Hi
Тэнэгтэх хэрэггүй.
Хайран
zochin
zochin
Oyu-Tolgoin gereeg batlahiin esreg baisan edgeer