ТАВАНТОЛГОЙ: ХЯТАД РУУ НҮҮХ ҮҮ, МОНГОЛД ҮЛДЭХ ҮҮ?
Гашуунсухайтын боомт-Хятадын Баотайг зүглэсэн төмөр зам тавих тууз хайчлах ёслолд биечлэн оролцохоос Сү.Батболд эмээжээ.
ГАШУУНСУХАЙТЫГ ЗҮГЛЭХ ГАШУУДЛЫН ЦУВАА: ҮНДЭСГҮЙ МӨЧИР ҮЛ УРГАНА
Гашуунсухайтын боомт-Хятадын Баотайг зүглэсэн төмөр зам тавих тууз хайчлах ёслолд биечлэн оролцохоос Сү.Батболд эмээжээ. Тавантолгойг ашиглах эрхийн бичгийг өвөрлөж, “улаантан, цагаантан” 13 олигархийг татан оролцуулсан анхны, гол зохион байгуулагч нь “Сү” биш өөр хэн байх вэ. Орондоо “морь унасан толгойгүй хүн” довтолгосон байна.
“Энержи ресурс”-ынхан “Луи Вуитон” брэндийн ширэн цүнхэндээ нандигнасан, С.Баярын гарын үсэгтэй, Засгийн газрын тогтоолтой төмөр зам тавих тусгай зөвшөөрлийг чулуу болгохоор яарч байгаа нь энэ юм. Ерөнхийлөгч, УИХ-ын дарга, Ерөнхий сайд гурваас бүрддэг, Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөлийн 2008 оны 4 дүгээр сарын 8-ны хуралдааны шийдвэр, өөрийнхөө биечлэн оролцсон зөвлөмжийг үл хэрэгсэж, давж заалдсан тусгай зөвшөөрлийг С.Баяр “Энержи ресурс”-д олгожээ. ҮАБЗ-ийн 707 тоот зөвлөмжинд “Шинээр барих төмөр замын шугам чиглэл, хөрөнгө оруулалтын хэлбэр, царигийн хувилбар зэргийг ОХУ, БНХАУ-ын төмөр замын байгууллагуудтай санал солилцон тодорхойлж, холбогдох тооцоо судалгааны хамтаар 2008 оны 8 дугаар сард багтаан” дахин хэлэлцүүлэхээр заасан байсан юм. Дахин хэлэлцэх зөвлөмж шүүгээний нүдэнд үлдэж, “Энержи ресурс”-д тусгай зөвшөөрөл олгосон Засгийн газрын 252 дугаар тогтоол үнс нурам, үхэл нулимс дагуулсан сонгуулийн ид халуурлын үеэр буюу 2008 оны 6 дугаар сарын 18-нд гарсан байна. Нарийнсухайтаас Шивээхүрэнгийн боомт чиглэн, Хятадын сүлжээнд нэгтгэх төмөр зам тавих бас нэг тусгай зөвшөөрлийг “Монголын алт” компани хоёр сарын дараа С.Баяраас гардан авчээ. Тусгай зөвшөөрлийн тухай хуулийн 9.1.1-ийг илт зөрчсөн, Захиргааны шүүхэд хандвал заргаа авч, хүчингүй болгоход хэцүү биш тогтоол. Хэн дуртай нь хувийн төмөр зам тавьдаггүй, татлаа, барилаа гэхэд заавал нийтийн эрх ашигтай нийцэж байх хуулийн заалтыг хөндлөн огтолсон галт тэрэгний жим гэсэн үг.
Хаана ямар баялаг байгааг мэдсэний дараа өртөг зардал багатай, түргэн шуурхай тээвэрлэх төмөр замын үндсэн шугам гарахаас биш Тавантолгой, тэр тусмаа Ухаахудагийнх бол нэг салаа мөчир нь л юм. Үндэснээсээ тасарсан мөчир ургадаггүй. Хятадыг түүхий эдээр хангах хугархай мөчир тавибал алдагдсан боломжийн өртөг нь зөвхөн Тавантолгойгоор жишээлэхэд, Сингапурын гурван жилийн ДНБ-тэй тэнцэх их баялгийг шүүрхий шанагаар алдаж асгаад дуусгана.
Хөрөнгө хүч зарж, хайгуул судалгаа хийж, Монголын хаана ямар баялаг байгааг нээж мэдсэний дараа төмөр замын Үндсэн шугам тодорхой болно. Тэр цагийг алдаж хүлээхгүй ч хятадуудын угтуулан тавьсан төмөр зам руу найман боомтоороо нэгдсэн бодлогогүй, нэмүү өртөг шингээгүй, эцсий бүтээгдэхүүн болоогүй, хямд түүхийгээр нь гаргаад байвал шүүрэн шанагаар сүү утгахтай адил. Өнөөдөр нөөц нь тогтоогдчихоод байгаа Ховдын Хөшөөтөөс Увсын чанарлаг нүүрс, “Рио Тинто”-гийн хав дарчихсан Говь-Алтайн хөрсөн доорх нууц, тэндээсээ Өмнөговь, Дорноговийг чиглэсэн үндсэн магистраль байж болно. Монгол нуман хэлбэртэй төмөр замын үндсэн шугамын дүр зураг юм. Сайншандад босгохоор төлөвлөсөн хүнд аж үйлдвэрийн цогцолбортой Тавантолгой, Оюутолгой, Нарийн сухайтыг холбочих нь өнөөдөртөө хамгийн зөв шийдвэр. Өнөөдөр байгаа үндсэн ганц шугамтай нь холбох нь стратеги. Ямар бодлого вэ гэвэл Орос, Европ, Солонгос, Япон гэсэн олон худалдан авагчтай, хэд хэдэн гарцтай болох аваас ганц Хятадын аманд орохгүй. Монголын арьс шир, ноос, ноолуурын үйлдвэрийн хашаанд нь шарилж ургаатай, хаалганд нь цоож зүүгээтэй үлдсэний үндсэн шалтгаан нь ганцхан худалдан авагчтай байсных билээ. Дэлхийн ноолуурын зах зээл 18 орчим тэрбум долларт хүрч байсан ба түүхий эдийнх нь гуравны нэгийг ямаанаасаа самнаж авдаг монголчууд биш италичууд дийлэнх хувийг нь атгаж байна. Бид нэг кг ноолуурыг арван доллараар өгч байхад италичууд тийм хэмжээний түүхий эдээр мянган ногооны хүрэм оёдог юм. Бугатти, Гуччи, Версаче гэх мэт итали шошгоны үнэ цэнэ, нэмүү өртгийн ид шид.
ТАВАНТОЛГОЙ БИШ ГУРВАН ТОЛГОЙ ҮЛДЭЖ, АЛГА БОЛСОН ТАЛ ЕЭВЭН
Өмнөговийн Цогтцэций сумын нутаг дахь, Хятадын хилээс 240 км зайтай Тавантолгойн нүүрсний орд газраас Гурван толгой нь л монголчуудын мэдэлд үлдээд байна. Нүүрсний нэг хэсэг нь огт коксгүй бол “Энержи ресурс” Ухаахудаг хэмээх толгойг тасдан авчээ. Учиртай таван толгойгоос хасах нь утгагүй хоёр толгой, тэнцүү ашиггүй гурван толгой. Олигархиудын авсныг олонд нь буцааж, төр мэдэлдээ авсан гэх боловч олборлох, тээвэрлэх, борлуулах талаас нь авч үзвэл дөрвөн толгой баян нийт орлогын тавин хувийг халааслахад бэлэн болжээ. Төрд 96, тэдэнд 4 хувь нь үлдсэн гэдэг нь толгой эргүүлэх тоо болохоос ард түмэнд тал еэвэн, түүнээс ч багыг үлдээсэн ов мэх нуугдаж буйг ойлгоё гэвэл хэцүү биш. Олон нийт математик сонирхдоггүй ч дөрвөн аргын тоо бодож чадна. Тавантолгойн хүрз нүүрсний дор хаяж тал нь “Энержи ресурс”-ийн ашиг, үлдсэн хугас нь үндэстэнд оногдох, үүнээс ч муу хувилбар буюу үнс хог нь л ард түмэнд үлдэх аюул нөмөрчихсөнийг энгийн хялбар үндэслэлээр баталж болно.
Нийт нөөцийн 25 хувь нь “Ухаахудаг”-т ногдох ч цаг хугацаа, үнэ тогтоох зарчмаараа дийлэнх олонхи бидэнд алдагдалтай, хэт цөөнх тэдэнд ашигтай гарна. Тавантолгойгоос галт тэргээр 10 сая, ачааны машинаар 2 сая тонн нүүрс тээвэрлэх нь жилийн дээд хэмжээ. Олборлох, зөөвөрлөх нь хэмжээ хязгааргүй эд биш. Тэр бүхний яг тал хувь нь “Ухаахудаг”-ийн эрхийн бичиг өвөрлөгсдийн мэдлийнх. Засгийн нүүрснээс тонныг нь 10 доллараар хямд өгнө, хүрз хатгаад л хаяанд байгаа Хятадын хил рүү түүхийгээр нь зөөхөөр зэхэж буйгаараа тэд давуутай. Өнөөгийн үнээр жишээ авъя. “Энержи ресурс” 10 сая тонн нүүрсийг тус бүрийг нь 58 доллараар Хятадад нийлүүлнэ. Ухаахудаг 400 сая тоннын нөөцтэй. Дөчин жилд ухаж дуусгаад 24 тэрбум доллар олох ба Монголд газрын сорви-онгорхой нүх, байгалийн бохирдол үлдэнэ.
ДӨЧИН ЖИЛИЙН ДАРАА: 2049 ОН
Ноён хутагт, 18 дугаар зууны их сэтгэгч Данзанравжаа ирээдүйд энд их балгад үүснэ, хойч үе маань уурын тэрэг хөлөглөнө хэмээн урьдчилан харж, өнөөгийн Сайншандын хот байгуулалтыг 150 гаруй жилийн өмнө бараг тэр чигээр нь зурж дүрсэлсэн нь музейд нь бий. Говийн хөрсөн доорх их тэнгис далай нүдэнд харагдаж байна гэсэн нь бидний үед нөөц нь тогтоогдсон газрын гүний ус юм. Урд талд Күнзийн гэр бий. Энд миний гэр бий. Бид өв соёл, оюун ухаанаа хөгжүүлж байж туурга тусгаар үлдэж чадна гэсэн хичээл зүтгэл бүхэн нь энергийн хил хязгаарыг тогтооход зориулагджээ. Энэрэнгүй үзэлтэн, цаг, орон зайн хязгаарыг давсан оюун ухаант энэ хүн яагаад Сайншандыг товлон зурж, тодорхойлон дүрсэлсэн бэ?
Сайншандад хүнд аж үйлдвэрийн комплекс барьж босгох нь улс төр, эдийн засаг, нийгмийн гурван тулгууртай шийдэл гэж болно. Төмөр зам дэр модтой хос цувимал төдий зүйл биш. Түүхийнхээ туршид түүхий эд нийлүүлсэн наймаанд мөнхөд хохирсон түүхийг төгсгөх бололцоог ашиглах уу, үгүй юу гэдэг салаа замын эх. Ашиглаж чадвал боломж нь хавтгайрсан цаг үеийн сорилт болсон замын уулзвар.
Атга шороог алт болгох гэдэг нь эцсийн бүтээгдэхүүн гаргах боловсруулах үйлдвэр. Нүүрснээс коксыг нь ялгаж авбал, нэг ёсондоо өрмийг нь загсаавал тонн нь өнөөдөр 400 шахам долларт хүрч байна. Харин түүхий шороотой нь зөөвөл 60 доллар. Тавантолгойн 6,7 тэрбум тонн нүүрсээр тооцоход тооны машин гацахаар зөрүү гарна, монгол хүний аваагүй цалин, олоогүй ашиг, сураагүй боловсрол, унаагүй машин, амьдраагүй сууц гэж жагсаавал шингээгүй баялгийн алдагдсан боломжийн өртөг нь үе үеийнхний хувь заяагаар хэмжигдэнэ.
Гурван сая хүний хувь заяагаа сонгох нөхцөл нь ардчилал боловч өгөөжийг нь гурав дөрвөн толгой эдлэхийн урхаг ужгийн урьдчилсан тооцоо гарчээ.
Зүгийн муу зүүн урд зүгт салаа зам тавьсан 40 жилийн дараа: Францын газар нутагтай тэнцэх Монгол улсын Өмнөговь аймаг Хятадын түүхий эдийг ханган нийлүүлэх хязгаар нутаг болжээ. Тавантолгойд 500 монгол бага цалинтай ажил хийж байна. Хятадын эдийн засгийн өсөн нэмэгдсэн хүчин чадал зүй тогтлын дагуу цэрэг-улс төрийн эзлэн түрэмгийлэх бодлого болж хувирав. Эдийн засаг нь эрчим хүчний эх үүсвэрээр ангаж цангадаг энэ орон дэлхийн нүүрсний хамгийн том импортлогч байхаас татгалзлаа. Жишгийн дагуу төмөр замаар хил тогтоосон ба 20 жилийн өмнө эрдэнэс баялаг агуулсан их говийн газар нутаг уг нь Монголын мэдэлд байсан юм. Уурхайн тоос тортог Монголын үлдсэн нутгийг элсний нүүдлээр дарсаар байна. Азийн “Африк” гэж хочлогдсон энэ орон баялгийн хараалд өртөж, авлига, хээл хахууль, иргэний зөрчил мөргөлдөөн, ажилгүйдэл, ядуурал, өлсгөлөн гуйланчлалд нэрвэгдэж, олон улсаас хүмүүнлэгийн тусламж хүртдэг билээ.
САЙНШАНДАД ХҮНД АЖ ҮЙЛДВЭРИЙН КОМПЛЕКС БОССОН 40 ЖИЛИЙН ДАРАА
Данзанравжаагийн зөн совин биелж, Сайншандад хүнд аж үйлдвэрийн комплекс-орчин үеийн хот өндийн босчээ. Дэд бүтцийн үндсэн судас болсон төмөр зам тавих, үйлдвэрийн цогцолбор босгох төслийг хэрэгжүүлэхдээ эцсийн бүтээгдэхүүнээр дараа төлөх, байгуулсан гэрээ хэлцлээ баталгаа болгох замаар монголчууд хөрөнгө олж чадсан юм. Хамгийн гол нь баялаг, боломж хоёрыг монголчууд ашиглаж, үндсэн эрх ашиг, стратегийн том зорилго дээрээ нэгдэж чадсан билээ. Зэс, алт, нүүрс зэрэг их баялгийн бассейнтай шууд холбогдсон төмөр замыг тавихад хэрэгтэй 10 тэрбум долларыг ийм замаар босгосон юм. Нэмүү өртөг буй болгох шат дамжлага бүрээс төсөвт татвар, иргэнд ажлын байр, бизнесийн ашиг орлого нэмэгджээ. Дөрвөн зуун мянган хүн ажилд орсон байна. Шинэ цахилгаан станц нь орд газрыг эрчим хүчээр хангаж, Монголын төмөр зам тээвэрлэлтийн зардлын дийлэнхийг авч үлддэг. Хайлуулсан зэс, боловсруулсан нүүрснээс ган бөмбөлөг, арматур хийц үйлдвэрлэж, төмөрлөгийн салбар хөгжжээ. Төмөрлөгийн үйлдвэрийн хаягдлаар үйлдвэрлэсэн цемент, хөнгөн блок, гипс орсон сууцанд монголчууд амьдарч, гаргаж авсан битумаар нь 6000 км зам тавьсан юм. Хүнд үйлдвэрийг дагасан элдэв хангамж, үйлчилгээний бизнес, банк санхүү, холбоо харилцаанаас эхлээд ажлын хувцас, харуул хамгаалалтын үйлчилгээ хүртэл хөгжиж, хотод эмнэлэг, сургууль, спорт, орон сууцны хороолол олноор баригдан, тэр хэрээр ажлын байр бий болсон байна. Оюутолгойн зэс, Тавантолгойн нүүрсийг түүхийгээр нь Хятадад өгөлгүй эцсийн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэснээр гурав дахин их орлого, хорь дахин их ажлын байр нэмэгдсэн юм. Өрсөлдөөний боломжийг ашиглаж, олон улс оронд эцсийн бүтээгдэхүүн экспортлох нэгдмэл стратеги нь улс төр, эдийн засгийн хараат бус үндэсний аюлгүй байдлыг бэхжүүлж, гурван хүн тутмын нэг нь нэн ядуу, ядуу амь зууж байсан нийгмийнхээ асуудлыг шийдвэрлэх бололцоог олгожээ.
“АВЛИГАЧДЫН НУРУУГ ТЭНИЙЛГЭЖ, АРД ТҮМНИЙ НУРУУГ БӨХИЙЛГӨВ ҮҮ?”
“Энержи ресурс” нь Хятадын “Шинхуа Энержи”, Монголын “MCS”, улс төрчдийн хамсал юм. 2008 оны сонгуульд МАХН, АН-ын аль нь ч биш “Энержи ресурс” ялалт байгуулсан. Энэ компанийн Монголын талынхан Ерөнхий сайд, УИХ-ын дэд дарга, Эдийн засгийн байнгын хорооны дарга, УИХ, Засгийн газрын гишүүдээс бүрдэнэ. Эрх тушаал дээр эд мөнгө гэж давхар хүч бий. С.Баяр төмөр зам тавих тусгай зөвшөөрөл олгож, Сү.Батболд чухам үүний төлөө сайд нарын танхимыг толгойлж, Н.Алтанхуяг туузыг нь хайчилж, Ц.Элбэгдорж ташуур өгөн уухайлж байна. Том бялуунаас бага хэрчимтэй үлдэхийг хүсэхгүй байж болно. Гагцхүү өчигдөр, өнөөдөр, маргаашийн гурван цагийн хэлхээс, улс төр, эдийн засаг, нийгмийн гурван хүчин зүйлс дээр тулж түшин шийдэхгүй бол төсөөлснөөс ч илүү гарз хохирол, олз омог хүлээгдэж салаа замын эх билээ. Гашуунсухайт биш Сайншандын чиглэлд түүнээс ч дотно журмын нөхөд нь нэгдэж байна. Ц.Элбэгдоржийн журмын нөхөр, МоАХ-ны дарга Х.Баттулга Сайншандын чиглэл, хүнд аж үйлдвэрийн цогцолборын үзэл баримтлалыг толгойлж байгаа хүний нэг. Х.Баттулга эрх биш Монголын өмнөөс барилдаж, төрийн далбаа намируулж явсан тамирчин, мөнгийг алдаж, хурааж явсан наймааны ухаанаар ч илүү. Ц.Элбэгдоржийг дэмждэг байлаа гээд Хятадыг тэтгэнэ, Монголыг сөхрүүлнэ гэсэн үг биш. Түүхий эдээ үнэд хүргэх, монголчууд эх орондоо сайхан амьдрах түүхэн бололцоог алдсан сайд гэж хараалган үлдэхийг хүсэхгүй. Эх сурвалжийн мэдээлснээр Гашуунсухайт, Сайншанд гэсэн эсрэг тэсрэг чиг шугаман дээр эртний хоёр андын хооронд хэрүүл маргаан гарчээ. Х.Баттулгын бэлтгүүлсэн, телевиз бүрээр цацагдсан нэвтрүүлэг Ц.Элбэгдоржид амласныг нь сануулж, унагасан ам, уриалсан үгээр нь шахаж байна. “Эрдэнийн хувь”, МоАХ-д данстай, Ц.Элбэгдоржийг дэмждэг УИХ-ын гишүүд бараг тэр чигээрээ “Төрөөс баримтлах төмөр замын бодлого”-ыг эхлээд батлахын төлөө дуугарч байгаа юм.
Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөлийн тэргүүнийх нь хувьд, “Ашигт малтмалыг ард түмнээсээ асууна, ард түмэнд хүргэж өгнө” гэж андгайлж, “Үйлдвэржилтийн бодлого”-ыг АН-ын хөтөлбөр болгон зарласных нь хувьд ч Ц.Элбэгдоржоос ам асууна. Авлигачдын нурууг тэнийлгэж, ард түмний нурууг бөхийлгөх үү, ард түмэнтэй биш авлигачидтай амь нэг үлдэх үү?
Төрийн бодлогын залгамж чанар, зангидсан аргамжаа ч гэж бий. Ерөнхийлөгч Н.Энхбаярыг толгойлж байхад гаргасан “нэг улсын аманд орохгүй, олон гарцтай байх, аль болох эцсийн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх” ҮАБЗ-ийн хүчинтэй шийдвэрийг шүүгээнээс нь гаргаж, төрийн залгамж чанар, улс орны эрх ашиг хэлсэн үгээ бодвол Ц.Элбэгдорж ухрах эрх үгүй. Нүүх үү, үлдэх үү? гэдэг уран үгийн гарчиг биш улс орны эрх ашиг.
Д.БОЛДХУЯГ